Sökning: "ensemble teacher"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden ensemble teacher.

  1. 1. "Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga". En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Arvid Filipsson; Daisy Delén; [2023]
    Nyckelord :Ensemble; feedback; gruppdynamik; kommunikation; konkret; metaforiskt; sväng; tajming; utbildningsvetenskap; Musikpedagogik. Communication; concrete; groove; group dynamics; metaphorical; timing; educational Science; Music Education.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Inspirationen till denna uppsats grundar sig i vår nyfikenhet om vad lärare har för tankar och strategier när det gäller feedback om sväng och tajming i ensemble. Syftet med studien är att undersöka ensemblelärares pedagogiska och metodiska tillvägagångssätt när de ger feedback gällande sväng och tajming i ensemble. LÄS MER

  2. 2. Med hjälp av EDI kan man spela vad som helst. En studie om EDI i ensembleundervisning på gymnasieskolans estetiska program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Henry Nilsson; Gabriella Gniste; Alexander Sahlin; [2023]
    Nyckelord :EDI; elektroniskt digitalt instrument; ensembleundervisning; instrument; musikproduktion; musiklärare; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; education; ensemble teaching; electronical digital instrument; music teacher; music production; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I mötet med EDI i ensembleundervisning under VFU väcktes ett intresse kring EDI samt om dess möjligheter och begränsningar i ensemblesammanhang. Studien syftar till att undersöka dessa aspekter; upplevelsen och innebörden av instrumentet samt hur instrumentet fungerar i ensembleundervisning på gymnasiets estetiska program. LÄS MER

  3. 3. ”Det var ju lite coolare, för hon var en kvinnlig trummis” : en kvalitativ studie om produktion och reproduktion av genus i ensemblespel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Jan Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Music education; gender; reproduction of gender; phenomenography;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate, based on young adults' experiences of ensemble playing during their high school years, how widely gender is produced or reproduced and what role teachers have based on their experiences. This was achieved in a phenomenographic study with qualitative interviews used as a method for collecting data. LÄS MER

  4. 4. När poletten trillar ner : En diskursteoretisk studie om musikteorins roll i ensembleundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anne-Sophie Skovborg Larsen; [2022]
    Nyckelord :elementary school; municipal music school; ensemble playing; ensemble teaching; music teacher; music theory; ensemblespel; ensembleundervisning; grundskolor; kulturskolor; musiklärare; musikteori;

    Sammanfattning : Musikteori är något som kan verka som ett eget ämne framför att genomsyra musikundervisningen. Därför syftar föreliggande studie till att få kunskap om musiklärares syn på musikteorins roll i ensembleundervisningen inom skolformerna grundskola respektive kulturskola. LÄS MER

  5. 5. Det skulle kunna ingå i nån sorts ensembleledning: En studie om inkludering av stråk- och blåsinstrument i ensembleundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Josefsson; Lottie Svensson; Ludvig Nordgren; [2022]
    Nyckelord :Blåsinstrument; Ensembleundervisning; Inkludering; Instruering; Kompinstrument; Ledning; Musiklärare; Musiklärarutbildning; Pop- och rockmusik; Stråkinstrument; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Band instruments; Direct; Ensemble activities; Include; Instruct; Music teachers; Music teacher education; Pop and rock music; String instruments; Wind instruments; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers include and furthermore instruct and direct string and wind instrumentalists in ensemble activities, such as western popular music and rock music. Our question at issue is how active and prospective music teachers work inclusive and thereby instruct and direct string and wind instrumentalists in the ensemble activities. LÄS MER