Sökning: "ensemble teaching"

Visar resultat 21 - 25 av 65 uppsatser innehållade orden ensemble teaching.

  1. 21. Check your ego at the door : En intervjustudie om prestige vid musikundervisning 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Evelina Höglund; [2020]
    Nyckelord :prestige; valuation; praxis; traditional music; classical music; music teaching; hermeneutics; interviews; prestige; värdering; praxisgemenskap; folkmusik; klassisk musik; musikundervisning; hermeneutik; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att vidga förståelsen för hur olika instrumental- och ensemblelärare inom klassisk musik och folkmusik upplever prestige. Detta undersöks i deras roller som både musiker och musiklärare. Därtill undersöks hur dessa musiklärare arbetar förebyggande mot negativ prestige i musikundervisning. LÄS MER

  2. 22. Sad Robot Noises - Digitala verktyg i improvisationsundervisning i ensemble på folkhögskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Viktor Lundahl; Joel Selsfors; [2020]
    Nyckelord :digital; tools; ensemble; improvisation; teaching; verktyg; undervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how digitals tools can be used as part of teaching improvisation within an ensemble. The research methods used are experiments that examine five different exercises for improvising within an ensemble context and how they may be developed by the use of digital tools. LÄS MER

  3. 23. Betyg och bedömning på det estetiska programmet - En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar att betyg och bedömning inverkar på elevernas musikaliska lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Gustaf Örsta; [2020]
    Nyckelord :Betyg; Bedömning; Mätbarhet; Musikaliskt lärande; Musikundervisning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Grading; Assesment; Measurability; Musical learning; Music education; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : During my five years of educational studies at Malmö Academy of Music, and with a great personal interest in the subject, I have observed a trend where measureable factors are increasingly sought after within the educational school system. Within that trend I have noticed a risk in letting the simplicity and bias, that so often permeates measurable factors, influence musical education to a large extent. LÄS MER

  4. 24. Ensembleundervisningens ljudmiljö : En kvalitativ studie om ljudmiljöns påverkan på ensembleundervisningen på gymnasiet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Alexius Pattberg Miller; [2020]
    Nyckelord :Ensembleundervisning; Ljudnivå; Lärmiljö; Ramfaktorer;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att, med hjälp av en fokusgruppsintervju, undersöka hur musikelever på gymnasiet upplever innehållsmässiga ramfaktorer vad gäller ljudmiljö i ensembleundervisningen, samt att undersöka vilka fysiska, ljudrelaterade ramfaktorer som påverkar musikelevernas upplevelser av lärmiljön i ensembleundervisningen. I studien används, utöver skolforskning om lärmiljö, arbetsmiljö och ramfaktorer, tvärvetenskaplig, kvantitativ och kvalitativ forskning framtagen från olika fält av ljudmiljön, däribland audiologi, fysiologi och miljömedicin. LÄS MER

  5. 25. För ökad självständighet i ensemblespel : Gymnasielärares organisering och konstruerande av ensembleundervisning för att möjliggöra läroprocesser utanför lektionstid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tomas Johannsson; Charlie Holmlund; [2020]
    Nyckelord :formellt lärande; informellt lärande; lärandeprocess; ensembleundervisning; fenomenografi; motivation;

    Sammanfattning : A substantial part of music education takes place outside of scheduled lesson time. This study has been based on the concepts of formal and informal learning. LÄS MER