Sökning: "ensembleundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade ordet ensembleundervisning.

  1. 1. Bortom musiken : Om maktrelationer i gymnasieskolans ensembleundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Christopher Lindén; [2021]
    Nyckelord :power relations; ensemble teaching; pop rock; pop- and rock ensemble; practice of genre; group formations; subject positions; positioning; discourse theory; maktrelationer; ensembleundervisning; pop och rock; pop- och rockensemble; ensemble; genrepraktik; gruppbildning; subjektspositioner; positionering; diskursteori;

    Sammanfattning : Den här studien ämnade undersöka utommusikaliska dimensioner av gymnasieskolans ensembleundervisning, med fokus på pop- och rockensemble. Ambitionen var att identifiera möjliga roller och identiteter hos elever för att synliggöra eventuella maktrelationer. LÄS MER

  2. 2. Jämställdhet i ensembleundervisning : En kvalitativ studie om genusmönster i ensembleundervisning på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Isaak Zhorobaev; [2021]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; genusmönster; ensemble;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka hur ensemblelärare vid estetiska programmet på gymnasiet uppfattar begreppet genus och integrerar jämställdhet i ensembleundervisningen. Studien har fokuserat på två kön, nämligen tjejer och killar, vilket inte betyder att uppsatsens innehåll förnekar existensen av flera kön. LÄS MER

  3. 3. Tolkning och uttryck i grupp : Musiklärares syn på interpretation i ensembleundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maja Hovmark; [2021]
    Nyckelord :interpretation; ensemble; musikundervisning; tolkning; uttryck;

    Sammanfattning : I kursplanerna för ensemble i gymnasiet framgår tydligt att tolkning, gestaltning och uttryck ska ingå i undervisningen. Det finns inga entydiga definitioner av dessa begrepp och hur de omsätts i praktiken varierar. Musikalisk interpretation kan handla om gestaltning genom text, musik och kropp. LÄS MER

  4. 4. MPA i improvisation : En kvalitativ studie om Music Performance Anxiety kopplat till improvisation och improvisationsundervisning inom ensemblespel i jazz och populärmusik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Conrad Boqvist; [2020]
    Nyckelord :improvisation; improvisational pedagogy; jazzensemble; Music Performance Anxiety MPA ; musical hearing; nervousness; performance anxiety; Gehör; improvisation; improvisationspedagogik; jazzensemble; Music Performance Anxiety MPA ; nervositet; prestationsångest;

    Sammanfattning : Ämnet för studien var improvisation och improvisationsundervisning i relation till begreppet Music Performance Anxiety (MPA) samt tänkbara kopplingar däremellan. MPA beskrivs enklast som ångestkänslor i samband med musikutövande. Syftet med studien var att utforska Music Performance Anxiety utifrån en jazzmusikers perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Pop/rock-ensemblens möjligheter och begränsningar. En studie om fyra gymnasieelevers upplevelser av ensembleundervisning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Antonia Nordström; [2020]
    Nyckelord :musik; ensembleundervisning; populärmusik; genus; kön; normer; estetiska programmet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik music; ensemble education; music education; popular music; sex; gender; the aesthetic program; educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The study examines students’ conception of ensemble class at Arts Program/Music (ES) in upper secondary school in Sweden from a gender perspective, such as sex connected to choice of instrument and claiming space, linked to learning limitations and opportunities. The pop / rock genre dominates music education in Sweden (Skolverket, 2015), like the ensemble groups I have studied, hence perspectives on how gender relates to popular music have been implemented in the study. LÄS MER