Sökning: "enspråkig norm"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden enspråkig norm.

  1. 1. Nationella minoriteters språk och kulturer i mediediskurser: bidrag eller hinder för en likvärdig förskola? : En kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Media discourses; Sweden’s national minorities; preschool; social justice; languages and cultures; Mediediskurser; Sveriges nationella minoriteter; förskola; social rättvisa; språk och kulturer;

    Sammanfattning : År 2019 förstärktes Sveriges skollag och därmed förskolans uppdrag med att främja Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer i förskolan (Skolverket, 2018a). Trots förstärkningen i skollagen framgår det i tidigare forskning att det förekommer kunskapsbrister i skolan, därmed även i förskolans verksamhet, kring Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer (Rodell Olgaç, 2020). LÄS MER

  2. 2. Translanguaging i undervisningen med fokus på flerspråkiga elever i grundskolans tidiga år : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maryam Daeva; Alexandra Rajaniemi; [2023]
    Nyckelord :translanguaging; pedagogik; tvåspråkighet; flerspråkighet; grundskolan; språklig repertoar; andraspråkselever; effekter;

    Sammanfattning : Världen blir allt mer global och det har lett till att det uppstått en större språklig variation i dagens klassrum. Det innebär ett behov av metoder och hjälpmedel för att främja utveckling och inkludera flerspråkiga elever i skolan. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkig undervisning i en monokulturell skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Elin Brynås; Tora Mjåtveit Sandin; [2023]
    Nyckelord :enspråkighet; flerspråkighet; monokulturalitet; mångkulturalitet;

    Sammanfattning : I samband med en ökad flerspråkighet behöver undervisningen anpassas för att inkludera alla elever. Trots att forskning visar på vikten av inkluderande undervisning för flerspråkiga elever uppstår en diskrepans mellan forskning och praktik där praktiken inte alltid tar forskningen i beaktande. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemmet som en plattform för ett interkulturellt förhållningssätt - En kvalitativ studie om hur personal i fritidshem talar om nyanlända och flerspråkiga elevers språk i verksamheten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Danial Bin Ismail; Daniel Sahib; [2022-03-21]
    Nyckelord :transspråkande; interkulturellt; fritidshem; flerspråkighet; diskurs;

    Sammanfattning : Idag är det vanligt på fritidshemmen att det finns flera elever med ett annat modersmål än svenska. Vilket gör att det blir viktigt som personal att arbeta på ett sätt som möter elevernas behov och hjälper dem att få utrymme för sin identitet. LÄS MER

  5. 5. Lärares strategier för att inkludera alla flerspråkiga elever i NO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Maja Agborg; Maria Berggren; [2022]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; lågstadiet; multimodalitet; NO-undervisning; semiotiska resurser; transspråkande;

    Sammanfattning : Den ökade flerspråkigheten i samhället leder till utmaningar i den svenska skolan som präglas av en enspråkig norm. Flerspråkiga elever presterar generellt sämre i naturvetenskapliga ämnen. LÄS MER