Sökning: "enspråkig"

Visar resultat 16 - 20 av 63 uppsatser innehållade ordet enspråkig.

  1. 16. Improving Multilingual Models for the Swedish Language : Exploring CrossLingual Transferability and Stereotypical Biases

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Styliani Katsarou; [2021]
    Nyckelord :Deep Learning; Natural Language Processing; Transformers; Multilingual Models; Cross-Lingual Transfer; Stereotypical Biases;

    Sammanfattning : The best performing Transformer-based Language Models are monolingual and mainly focus on high-resource languages such as English. In an attempt to extend their usage to more languages, multilingual models have been introduced. LÄS MER

  2. 17. Transspråkande? ja, tack! : En kvalitativ studie om hur transspråkande tillämpas i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Muska Aurfan; Jessica Åkerblom; [2021]
    Nyckelord :modersmål; flerspråkighet; andraspråk; förstaspråk; translanguaging; transspråkand; nyanlända elever; inkludering e;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer med fyra lärare verksamma i F-3. Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur lärare arbetar med transspråkande. Till hjälp att tolka resultaten har studien ett socio-kulturellt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER

  3. 18. Från flerspråkig till enspråkig : En diskursanalysav olika språks utrymme i framskrivningen av Läroplan för Förskola 2018

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Amanda Lundgren; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : All municipal and independent Pre-School’s in Sweden follow the Curriculum for the Preschool 2018 (Skolverket). The Pre-School is to reflect a holistic view of the child, the child’s needs and the education is to be formed so that care, development and learning form an entirety. LÄS MER

  4. 19. Att tänka för att tala om rörelse på franska : en kontrastiv studie i hur svenska franskstudenter uttrycker spatial rörelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Martin Olsson; [2020]
    Nyckelord :rörelsetypologi; rörelsesituation; V-språk; S-språk; manner salience; conflation pattern; franska; tvåspråkighet; psykolingvistik; spårkinlärning; motion typology; motion event; V-language; S-language; French; bilinguism; psycholinguistics; language acquisition; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : It is well known within typological linguistics that the expression of motion is language-specific. In Swedish the manner of a motion is typically expressed in a verb while the path of motion is expressed in a satellite connected to the verb (S- languages), whereas, in French, typically the path of motion is expressed in the verb and the manner is omitted. LÄS MER

  5. 20. Pedagogers reflektioner om barnlitteratur som verktyg för språkstimulering : En jämförelsestudie mellan en svensk enspråkig förskola och tvåspråkiga förskolor med finsk profil

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Essi Savolainen; Anna Törmä; [2020]
    Nyckelord :barnlitteratur; tvåspråkighet; finska och svenska; läsmiljöer; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare respektive barnskötare reflekterar över sitt arbete med barnlitteratur för att stimulera barnens språkutveckling. Vi vill även förstå pedagogers förhållningssätt till barnlitteratur, deras förståelse gällande verksamhetens uppdrag samt deras synsätt på läsmiljöns betydelse. LÄS MER