Sökning: "enspråkiga"

Visar resultat 11 - 15 av 128 uppsatser innehållade ordet enspråkiga.

  1. 11. Språkutvecklande arbetssätt och samhällsorienterade ämnen : En kvalitativ studie av F-3-lärares upplevelse av språkutvecklande arbetssätt och dess betydelse för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom samhällsorienterade ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hällgren Anna; Trife Sofi; [2022]
    Nyckelord :F-3-lärare; språkutvecklande arbetssätt; flerspråkiga; enspråkiga; språk- och kunskapsutveckling; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur F-3-lärare upplever att ett språkutvecklande arbetssätt påverkar flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom de samhällsorienterade ämnena. Studiens ansats är kvalitativ och variationsteorin har använts som ett teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 12. Transspråkande i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av att använda transspråkande som en resurs för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Hultgren; Amanda Strand; [2022]
    Nyckelord :transspråkande; flerspråkighet; studiehandledning; sociokulturellt perspektiv; enspråkig norm;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad lärare i årskurs 1–3 har för erfarenheter gällande transspråkande samt hur de använder transspråkande som resurs i sin svenskundervisning. Forskning som ligger till grund för denna studie visar att transspråkande bidrar till elevers språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 13. Transspråkande synsätt på gymnasiet : Flerspråkighet som resurs i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Evelina Mikko; [2022]
    Nyckelord :transspråkande; translanguaging; flerspråkiga elever; det flerspråkiga klassrummet; identitet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; den proximala utvecklingszonen.;

    Sammanfattning : Tanken med transspråkande synsätt i undervisningen är att den flerspråkiga individen ska få möjlighet att använda hela sin språkliga repertoar för att stödja en positiv språk- och kunskapsutveckling. I dagens klassrum är det få elever som är, och upplever sig vara, helt enspråkiga. LÄS MER

  4. 14. Avkodning : En kunskapsöversikt om elevers avkodning och dess implikationer för läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Willoughby; Desirée Lagerholm; [2022]
    Nyckelord :decoding; reading comprehension; reading acquisition; predict; prediction; avkodning; läsförståelse; läsinhämtning; förutse; förutsägelse;

    Sammanfattning : This knowledge overview aims to examine the importance of decoding for students learning how to read and if it can be used as a tool to measure approximate future development in reading comprehension. The study aims to answer the questions “What does current research say about decoding and its implications for monolingual students and their future reading comprehension?” and “What tests are used by researchers to measure students decoding, reading comprehension and fluency”. LÄS MER

  5. 15. Implementering av translanguaging i undervisningen : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanja Cosic; Nanna Jansson; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; undervisning; flerspråkighet; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Trots att mångkultur och flerspråkighet har blivit allt mer vanligt i Sverige idag så genomsyras skolor och undervisning fortfarande av enspråkiga normer. Translanguaging är ett begrepp som på grund av detta har fått ett stort genombrott i forskning kring språkutveckling. LÄS MER