Sökning: "enspråkiga"

Visar resultat 6 - 10 av 128 uppsatser innehållade ordet enspråkiga.

  1. 6. "Lesson complete" : En studie om hur spelfunktioner kan motivera till språklärande

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Frida Lindström; [2023]
    Nyckelord :Learning; Intrinsic motivation; Extrinsic motivation; Gamification; Multilingualism; Lärande; Intrinsic motivation; Extrinsic motivation; Gamification; Flerspråkighet;

    Sammanfattning : Lärande och motivation är nära sammankopplade, en motiverad elev tar till sig materialet bättre. Detta är ett område som utforskats under lång tid, men verktygen som tillämpas för att främja lärande har utvecklats och därmed finns nya motivationsfrämjande faktorer som kan utforskas. Idag finns det även digitala läroverktyg. LÄS MER

  2. 7. ”förutspå, kolla på bilder, sammanfatta” : Intervjuer om lässtrategier och läsförståelse med tidigarelärare i flerspråkiga klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; reading comprehension teaching; reading strategies; multilingualism; Swedish as an additional language; primary school; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; lässtrategiundervisning; lässtrategier; flerspråkighet; svenska som andraspråk; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att samla kunskap om hur lärare som undervisar i grundskolans tidiga år beskriver begreppen läsförståelse och lässtrategier samt hur de undervisar om lässtrategier i flerspråkiga klassrum. Studien utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv och begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding och mediering. LÄS MER

  3. 8. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nathalie Nolin; Carolina Chavez Avelar; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; Flerspråkighet; förskoleverksamheter; förskollärare; förskollärarnas inställningar; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett interkulturellt perspektiv bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar för att främja barns flerspråkighet i förskolan. Studien använder en kvalitativ metod med en fenomenologisk ansats. Fyra semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra deltagande förskollärare. LÄS MER

  4. 9. Hur lärare arbetar med dyslexi - hos flerspråkiga elever och enspråkiga svensktalande elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ifram; Sandy Aphrem; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; undervisningsverktyg; insatser; dyslexi; enspråkiga; flerspråkiga;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie handlar om dyslexi relaterat till flerspråkiga elever med dyslexi och enspråkiga svensktalande elever med dyslexi. Fem intervjuer genomfördes med olika verksamma lärare. Intervjuerna genomfördes på två olika skolor där en skola var mångkulturell och den andra skolan hade fler svensktalande elever. LÄS MER

  5. 10. Erbjudanden till transspråkande iläromedel : – En jämförande studie av transspråkande i läromedel för svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Lundell Björk; Alexandra Thynell; [2022]
    Nyckelord :Monolingual; Swedish as a second language; textbooks; translanguaging;

    Sammanfattning : Idag är ett stort antal av eleverna i den svenska skolan flerspråkiga. Forskning visar att elever är i stort behov av att få använda samtliga av sina språk i syfte att skapa mening och förståelse. Denna studie undersöker erbjudanden till transspråkande i tre läromedel för behovet hos flerspråkiga elever. LÄS MER