Sökning: "entomophagy"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet entomophagy.
1. SVENSKARS ATTITYDER KRING INSEKTKONSUMTION : En enkätstudie med entomophagy attitude questionnaire
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Insektkonsumtion, det vill säga entomofagi, har kommit i rampljuset på senare tid, då insekter ses som ett hållbart livsmedelsalternativ. Insekter har länge konsumerats i delar av världen men varit associerat med neofobi och äckel i västvärlden. Syftet med denna studie är att undersöka vuxna svenskars attityder kring entomofagi. LÄS MER
2. Insekter till middag! : är Sverige redo för en ny matkultur?
Magister-uppsats, SLU/Department of Molecular SciencesSammanfattning : Är Sverige redo för en ny era i sin matkultur? Vi har gjort det förut och vi kan göra det igen! Entomofagi! Äta insekter? Svensk matkultur har ändrats mycket genom tiden och förändras fortfarande, kommer insekter kunna bli ett populärt alternativ på marknaden tro? Förr åt vi varken pasta, pizza, falafel eller sushi. Det har vi delvis medlemskapet i EU att tacka för, då det medförde bland annat frihandelsavtal inom EU. LÄS MER
3. Adding Bugs : Examining the state of entomophagy in Sweden
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : This ethnographic study examines the state of entomophagy in Sweden amongst a group of ‘middle-class’ individuals living in urban areas of the country. In this endeavor, an analytical perspective that focuses on the embodied cultural-sensorial processes which influence how people perceive and engage with insects as food provides a richer picture, as opposed to an approach that privileges exclusively symbolic or discursive representations. LÄS MER
4. How can insect-based food appeal to consumers in the Swedish market? : A qualitative study on identifying major factors that impact purchasing insect-based food and examining how novel companies can penetrate the Swedish market.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Redovisning, Marknadsföring, SCM, Informatik och RättsvetenskapSammanfattning : The main purpose of this study was to examine the main factors that both positively and negatively influence consumers purchasing behavior in terms of insect-based food. By investigating the factors, the study aimed to shed light on how insect-based food can seamlessly penetrate the Swedish market with the use of marketing strategies. LÄS MER
5. Consumer associations and preferences surrounding insects as food : a descriptive study of South Africa and Sweden
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskapSammanfattning : Insects as food is a subject that has gained a lot of attention in recent time. In order for insect-food to become popular in the west, where insects are currently not consumed, research has to be done on how consumers perceive insect-food, and which consumer groups that eat insects in other countries. LÄS MER