Sökning: "entreprenörsurbanism"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet entreprenörsurbanism.

  1. 6. Med kulturen som (värdeskapande) hyresgäst. En etnografisk studie om Göteborgs Stads arbete med kultur, lokaler och stadsplanering

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Ida Kjellberg; [2019-07-01]
    Nyckelord :kultur; demokrati; lokaler; stadsplanering; stadsutvecklingsstrategier; kulturplanering; autenticitet; entreprenörsurbanism; gentrifiering; marknadshyror; culture; democracy; urban development strategies; cultural planning; urban planning; authenticity; entrepreneurial urbanism; gentrification; market rental;

    Sammanfattning : Som en följd av Göteborgs stadsomvandlingsprojekt Älvstaden försvinner många av de billiga lokalerna som stadens kulturutövare är i behov av för att utöva sin konst. Samtidigt som kulturens materiella infrastruktur försvagas har kultur fått en större roll att spela i stadens stadsutvecklingsstrategier. LÄS MER

  2. 7. Från förfall till entreprenörskap : Rinkebyprojektet och Familjebostäders styrning av stadsdelen 1985–1995

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Historiska institutionen

    Författare :Faber Samuel; [2019]
    Nyckelord :Entrepreneurialism; Rinkeby; discourse on urban decline; Swedish municipal housing companies; Stockholm; AB Familjebostäder; discourse analysis.; Entreprenörsurbanism; Rinkeby; diskurs om urbant förfall; allmännyttan; Stockholm; AB Familjebostäder; diskursanalys.;

    Sammanfattning : This thesis investigates the development of entrepreneurialism in the the Stockholm-based municipal housing company AB Familjebostäder’s management of the Rinkeby neighbourhood between 1985 and 1995; chiefly through the rebuilding project called the Rinkeby Project. The thesis shows that Familjebostäder’s management and the Rinkeby Project displayed significant, albeit partial, developments of entrepreneurialism in the period. LÄS MER

  3. 8. Bilden av BoStaden EN KVALITATIV TEXTANALYS AV BOSTAD2021 EXTERNA KOMMUNIKATION

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Isaksson; Fia Rönnquist; Jonas Sverneborn; [2018-02-12]
    Nyckelord :Gentrifiering; BoStad2021; Kreativa klassen; Narrativitet; Entreprenörsurbanism; Innehållsanalys; Bostadsmarknad; Semiotik;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetenskapsprogrammet Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht/2017 Handledare: Orla Vigsö Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 60 Antal ord: 16 200 Syfte: Beskriva och analysera hur boende, bostäder och bostadsområden presenteras i byggaktörers marknadsföringsmaterial för nybyggnationer i samband med BoStad2021. Teori: Gentrifiering, den kreativa klassen och narrativitet. LÄS MER

  4. 9. Kronobergsgatan 35 : Från brandvägg till utställningsrum

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Mikaela Sjöberg; [2018]
    Nyckelord :Cultural capital; Curating; Exhibition room; Graffiti; Institution; Public art; Urban Art; Curating; Gatukonst; Graffiti; Entreprenörsurbanism; Institutionalisering; Kulturellt kapital; Offentlig konst; Street art; Urban konst; Utställningsrum;

    Sammanfattning : Utställningsrummet för gatukonst växte fram långsamt på Kronobergsgatan 35. Genom att följa utvecklingsprocessen, platsen och verken som visats undersöker jag hur väggen växer fram till en hybrid som inte bara är ett utställningsrum. Det är även centrum för urban konst i Stockholms offentliga rum. LÄS MER

  5. 10. Privatägda offentliga platser - En fallstudie om Emporias takpark

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Lisa Lorentzi Wall; Matilda Lindby; [2018]
    Nyckelord :Privatägd offentlig plats; Privatisering; Offentlig plats; Entreprenörsurbanism; Territoriell kontroll; POPS; Privately Owned Public Spaces; Privatization; Public place; Territorial control; Entrepreneurial urbanism;

    Sammanfattning : Vår undersökning behandlar fenomenet POPS, Privately Owned Public Spaces.Offentliga platser har historiskt sett varit viktiga för en stad på grund av dessdemokratiska och sociala värden. Dessa värden riskerar att försvinna när stadensoffentliga platser privatiseras. LÄS MER