Sökning: "environmental activist"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden environmental activist.

  1. 1. ”Att ensamt slåss motväderkvarnarna är definitivt inte lika kul som tillsammans mot krisen.” : Drivkrafter som påverkar klimataktivistiska studenters syn på densocioekologiska transformationen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Kerstin Anton; [2023]
    Nyckelord :vision; self-experience opportunities; adaptation; climate-activism; vision; självutveckling; anpassning; klimataktivism;

    Sammanfattning : Unga klimataktivisters drivkrafter beskrivs ofta i negativ konnoterade termer som klimatångest eller flygskam i media och deras livsstilar sägs vara full av begränsningar. Denna studie undersöker hur klimataktivistiska studenter själva ser på sin livsstil och vilka visioner de har för en socioekologisk transformation. LÄS MER

  2. 2. “We don't need more forests; we need more real forests!” : A study about youths’ motivations and experiences protecting forests from deforestation in Sweden

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Tema Barn

    Författare :Marcus Olsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In Sweden today, the forestry industry is criticized by environmental activist networks and organizations for using clear-cutting to harvest forests, which causes great harm to biodiverse-rich forests. Although youth voices are less represented in environmental politics, they find ways to affect these through their engagement in social movements. LÄS MER

  3. 3. Leveraging a Brand's Position on Opposition: An Exploratory Study of Mr Charlie's Communication to Position Itself in the Fast-Food Market

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alice Ekeroth; [2023]
    Nyckelord :corporate branding; brand positioning; brand activism; anti-brand activism; brand communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Brand activism has emerged as a prevalent phenomenon where brands engage in socio-political issues to differentiate themselves and build stakeholder resonance. Despite its growing prominence, research on brand activism is limited, particularly in relation to brand positioning. LÄS MER

  4. 4. Konstruktionsmaterial som återbrukar hela uttjänta bildäck : Material som används i jordskepp

    L3-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Soad Chahuan; Frida Nyberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idén om att använda däck som byggnadsmaterial uppmärksammades i en Tv-dokumentär. En miljöaktivist byggde ett hus och använde bildäck och annat som tar lång tid att degradera i marken som byggnadsmaterial. Det fångade intresset eftersom det är ett relevant sätt att återvinna "skräp" utan att påverka den globala uppvärmningen. LÄS MER

  5. 5. Vad vill vi göra? Stoppa klimatförändringarna! Vem ska göra det? Någon annan! : En intervjustudie om miljöintresserades attityder till och deltagande i klimataktivism.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Alice Thies-Lagergren; Lea Herzog; [2022]
    Nyckelord :Climate change; climate activism; action; participation; attitudes; values; emotions; social identity; young adults.; Klimatförändringar; klimataktivism; handling; deltagande; attityder; värderingar; känslor; social identitet; unga vuxna.;

    Sammanfattning : Med en växande oro för klimatförändringar har aktivister världen över protesterat mot makthavarnas bristande hänsyn till klimatproblemen. Klimatrörelsen har inte lyckats påverka det internationella, nationella och lokala miljö- och klimatarbetet i den omfattning som rörelsen ser som önskvärd. LÄS MER