Sökning: "environmental non-profit organizations"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden environmental non-profit organizations.

  1. 1. Understanding the Relationship between Individuals’ Emotional Response and Environmental Protection Intentions : A Quantitative Research in the Context of Public Service Advertisements

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Ziyi Zhang; Yaxin Xue; [2023]
    Nyckelord :Emotions; Positive emotional response; Negative emotional response; Intention; Public service advertisement PSA ; Message framing; Environment Protection;

    Sammanfattning : Background: The protection of the environment requires everyone in this world to act together. If more individuals have the intention to protect the environment, then more individuals and a higher probability of taking action to protect the environment. LÄS MER

  2. 2. Resan kontra kampen : Kontrasterande diskurser i Greenpeace och Preems hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Eerika Niskala; Emma Julin; [2023]
    Nyckelord :Preem; Greenpeace; Strategic communication; Foucauldian discourse analysis; Sustainability discourses; Sustainability;

    Sammanfattning : This study investigates how Greenpeace, a non-profit environmental organization, and Preem, a for-profit fuel company, construct sustainability in their external communication. Through Foucauldian discourse analysis, we explore the interests, values, and discursive strategies employed by Greenpeace and Preem and how they shape sustainability discourses. LÄS MER

  3. 3. Certifierat fiske som lösning på komplexa problem : En kvalitativ studie om hur MSC konstruerar sin hållbarhetskommunikation.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fanny Petersson; Lina Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability communication; dimensions of sustainability; non-profit organization; Marine Stewardship Council; Hållbarhetskommunikation; hållbarhetsdimensioner; icke-vinstdrivande organisation; Marine Stewardship Council;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet var att bidra med kunskap kring hur icke-vinstdrivande organisationer konstruerar hållbarhetskommunikation, detta genom att undersöka hur Marine Stewardship Council [MSC] konstruerar sin hållbarhetskommunikation utifrån hållbarhetsdimensionerna: ekonomisk-, social- och ekologisk hållbarhet. Detta genom en riktad kvalitativ innehållsanalys av MSC:s externa kommunikation från deras hemsida och instagramkonto. LÄS MER

  4. 4. Sustainability in non-profit organizations : Exploring drivers, challenges, and opportunities

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Walter Forsberg Meinhart; [2023]
    Nyckelord :Non-profit organizations; non-profit; sustainability; drivers; challenges; opportunities; sustainability efforts; cultural influences; institutional pressure; collaboration; Icke vinstdrivande organisationer; non-profit; hållbarhet; drivkrafter; utmaningar; möjligheter; hållbarhetsarbete;

    Sammanfattning : Title: Sustainability in non-profit organizations. Exploring drivers, challenges, and opportunities This study explores the drivers, challenges, and opportunities that non-profit organizations face when adopting sustainability practices. LÄS MER

  5. 5. Vinstdrivande och ideella organisationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Bahar Arman; [2022]
    Nyckelord :Keywords: Stakeholder theory; Development of sustainability reporting; For-Profit and non-profit organizations; TBL and validity; Nyckelord: Intressentteori; Utveckling av hållbarhetsrapportering; Vinstdrivande och ideella organisationer; TBL och validitet;

    Sammanfattning : Syfte: Målet med denna forskning är att undersöka utveckling av vinstdrivande och icke-vinstdrivande hållbarhetsrapporter för organisationer för att förstå bättre hur hållbarhetsrapportering har utvecklats i takt med att reglerna har förändrats från att vara frivillig till obligatoriska. Dessutom studien undersöker hur ett företag möter intressenternas informationsbehov i sina hållbarhetsrapporter. LÄS MER