Sökning: "envisionments"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet envisionments.

  1. 1. Litteratursamtalets betydelse i en mellanstadieklass : En empirisk studie om hur litteratursamtal påverkar elevers läsförståelse och läsmotivation.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Nilsson; Linnea Hoff; [2023]
    Nyckelord :Literature conversation; envisionments; reading comprehension; reading skills; reading motivation; Litteratursamtal; föreställningsvärldar; läsförståelse; läsförmåga; läsmotivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur litteratursamtal påverkar elevers läsmotivation och läsförståelse. I denna studie analyseras resultatet utifrån de tre didaktiska frågorna: vad, hur och varför. Studiens data består av semistrukturerade intervjuer med fyra klasslärare och två speciallärare på två olika skolor. LÄS MER

  2. 2. The Gendered Envisionments Of Reading The Poet X : Understanding Students' Meaning Making in Swedish EFL Classrooms

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Marcus Andersson; [2022]
    Nyckelord :The Poet X; Elizabeth Acevedo; Reader response; Gendered reading; Envisionment; EFL education; Upper secondary school.;

    Sammanfattning : This essay applies theories from gender studies and reader response to Elizabeth Acevedo’s The Poet X (2018). The essay discusses diversity in meaning making by investigating differences in creating envisionments. The aim is to unmask the differences in reading to improve and direct teaching practices in EFL classrooms. LÄS MER

  3. 3. ANIMAL QUALIA AND NON-ANTHROPOCENTRIC NARRATION IN BARBARA GOWDY’S THE WHITE BONE : PROBLEMATIZING NONHUMAN EXPERIENTIALITY THROUGH ENVISIONMENTS IN THE EFL CLASSROOM

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Niklas Erlandsson; [2021]
    Nyckelord :Cognition; multimodality; cognitive ecocriticism; synaesthesia; cross-modality; sensorial aesthetics; phenomenology; immersion; animal subjectivity; animal sentience; animal alterity; extended mind theory; social mind; upper secondary school; high school; EFL context.;

    Sammanfattning : This thesis examines nonhuman phenomenological experiences, communication, and sensory perception in Barbara Gowdy’s The White Bone. Drawing on literary and pedagogical theories by Roman Bartosch, Monika Fludernik, Marco Caracciolo, David Herman, and Judith Langer, the thesis argues that Gowdy’s novel employs narrative strategies and devices that involve nonhuman experientiality evoked from sensorial configurations, narration, and textual cognitive and embodied experiences. LÄS MER

  4. 4. Hur används litteratursamtal om skönlitterära texter i undervisningen på mellanstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Thomas Petersen; Sofia Lygneblad; [2021]
    Nyckelord :Literature conversations; fiction; reading comprehension; identity formation; envisionments; conversational models; Litteratursamtal; skönlitteratur; läsförståelse; identitetsskapande; litterära föreställningsvärldar; samtalsmodeller.;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har vi gjort en empirisk studie där vi har undersökt hur ett urvallärare arbetar med litteratursamtal i sin undervisning för att utveckla elevernasläsförståelse i årskurs 4–6. Genom intervjuer och enkätsvar från sju lärare har vigranskat vilka metoder och teorier de utgår från vid litteratursamtal, samt hur debedömer eleverna under dessa samtal. LÄS MER

  5. 5. Elevers egna erfarenheter och tolkningar av skönlitterära texter : Fyra mellanstadielärares syn på sin läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emilia Endro; Fanny Hafmar; Malin Lilja; [2020]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading skills; reading strategies; teaching strategies; metacognition; envisionments; fiction; middle school; Läsförståelse; läsförmåga; lässtrategier; undervisningsstrategier; metakognition; föreställningsvärldar; skönlitteratur; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Skolinspektionens granskning (2010) visar att elevers egna erfarenheter och kunskaper inte får tillräckligt med utrymme i deras bearbetning av texter, därmed uppfylls inte de övergripande mål som tydliggörs i Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket 2019). Den föreliggande studiens syfte är därför att undersöka hur lärare i årskurs 4–6 arbetar för att ta tillvara på elevers tidigare erfarenheter och kunskaper vid läsning av skönlitteratur. LÄS MER