Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER
2. Man kan inte vara tyst och skrika samtidigt. : En genusvetenskaplig analys av medicinsk forskning om flickors/kvinnors sena ADHD-diagnostisering.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskapSammanfattning : Denna uppsats är en litteraturstudie där jag har analyserat sammanställningar av medicinsk forskning om flickors/kvinnors sena ADHD-diagnostisering ur ett genusvetenskapligt perspektiv. Judith Butlers tankar om genusperformativitet, Yvonne Hirdmans teori om genussystemet samt Nancy Tuanas feministiska epistemologi utgör de teoretiska utgångspunkterna. LÄS MER
3. Anden och Visheten : We declare Gods wisdom, a mystery...
Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologiSammanfattning : The central theme in 1 Cor 2:6-16 is wisdom and spirit, sophia and pneuma. The word wisdom occurs 16 times in 1 Cor 1-3, and this is the first time the concept is central in a passage in the New Testament. Paul is talking about the mysterious wisdom from God. He addresses the theme because Corinthians are obsessed with wisdom. LÄS MER
4. Barns möte med naturen
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : .... LÄS MER
5. Utvecklingen av den kunskapsbaserade socialarbetarens professionella identitet - en kunskapsöversikt
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : Evidence-based practice [EBP] have had a large influence on social work since the 1990s and has received both praise and criticism among professional social workers. New demands on social work practice following EBP has also influenced the professional identity of social workers. LÄS MER