Sökning: "epos historia"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden epos historia.

  1. 1. Det exceptionella Europas dominans : En postkolonial studie av läromedel för gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Mergim Smakolli; [2020]
    Nyckelord :Postkolonial teori; eurocentrism; kritiskt textanalys; läromedelsanalys; kolonialism; imperialism; modernism;

    Sammanfattning : This work is a postcolonial study of educational books for the subject of history for upper secondary school. The purpose is to analyze to which extent the educational books fulfill the demands from the Swedish school curriculum to offer education which supports multiculturalism and international views. LÄS MER

  2. 2. Krig, mäktiga kungar samt en och annan "påsmetad" notis om kvinnor : En genusstudie av läromedel i historia

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Julius Tordsson; Julia Gustafsson; [2015]
    Nyckelord :History; gender; hierarchy; dicothomy; history textbooks; textbooks; identity; Historia; genus; hierarki; dikotomi; historieläroböcker; läroböcker; identitet;

    Sammanfattning : This study revolves around calculating the extent of appearance of both anonymously and named men and women as well as determining whether or not Yvonne Hirdman’s gender theory is applicable on two versions of a Swedish educational history textbook called Epos: historia: för gymnasieskolans kurs A (2008) and Epos [historia] 1b (2012), published for two different curriculum. Our qualitative investigation of two parts of the book’s content proves that the two principles of gender system are present in both books, although to a lesser extent in the latter version. LÄS MER

  3. 3. I skuggan av Européen : En granskning av läroböcker i historia för gymnasiet - ur orientalistiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Aydin Dogru; [2013]
    Nyckelord :Orientalism; läroböcker; dikotomisering; homogenisering; diskursanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen består av en diskursanalys som ur ett postkolonialt perspektiv granskar två läroböcker i historia A kursen för gymnasiet. Metoden som används i arbetet är en diskursanalys som ska försöka granska dikotomiseringar och homogeniseringar som kan finnas i skildringarna i läroböckerna. LÄS MER

  4. 4. Eurocentrering i läromedel, Eurocentering in schoolbooks

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carl Johan Lundgren; [2013]
    Nyckelord :Lpf11; eurocentrism; analysis of historybooks; history; school; immigrant students; discourse analysis; Diskurs analys; invandrarelev; historia; gymnasiet;

    Sammanfattning : En diskursanalys på två av de mest frekvent använda historieböckerna på den svenska gymnasieskolan "Epos" och "Alla tiders historia A". Dessa läses med hjälp av en diskursanlys framtagen av Lennart Hellspong "Metoder för brukstextanalys". LÄS MER

  5. 5. Varför väst men inte öst? – En studie om eurocentrism i läroböcker för historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Khaled Ahmad; [2013]
    Nyckelord :Eurocentrism; Läroböcker; Epos; Historia; Mellanöstern; Kina;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om eurocentrism i svenska läroböcker. Det analyserade verket är Epos – För gymnasieskolan från 2012, som kontrasteras mot de läroböcker som den tidigare forskningen analyserat. LÄS MER