Sökning: "equal schooling"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden equal schooling.
1. Främjande faktorer för skolnärvaro
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Kunskap, kompetenser och utbildning är ett folkhälsopolitiskt målområde som lyfter vikten av utbildning för barn och unga. Skolan utgör en viktig roll i arbetet med att uppnå en jämlik hälsa på nationell nivå, vilket gör skolan till en arena av betydelse vid hälsofrämjande arbete. LÄS MER
2. Hur kommer rasism till uttryck i skolans värld? : - En systematiskt litteraturstudie av rasism i svenska skolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Skolan är en arena, där människor med olika bakgrund möts, studerar och utvecklas tillsammans. Samtidigt hävdas det att skolan inte alltid lyckas med uppdraget att ge alla barn och ungdomar en likvärdig utbildning. LÄS MER
3. Kosthållningars olika betydelse för elevers hälsa och skolgång
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The work aims to contribute to the field of educational science regarding how students are affected in school depending on the intake of animal products. Information about the area has been searched on several databases, mainly on Libsearch. The articles from the results were found through the databases Libsearch and Swepub. LÄS MER
4. Vilka stöd finns för elever med diagnoserna ADHD och autism för att de ska kunna lyckas i skolan? : En kvalitativ studie ur lärarens perspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrunden till denna studie uppkom genom förståelsen för att elever med diagnoserna ADHD och/eller autism har olika förutsättningar att ta till sig undervisning och vilka svårigheter som finns i skolan som elever utan diagnoser inte upplever. Syftet med studien är att belysa de stöd som finns tillgängliga, samt vilka som önskas för att underlätta undervisningen för elever med ADHD och /eller autism utifrån både ett elev- och lärarperspektiv. LÄS MER
5. "Skolor får inte betyg för hur väl de löst skolgången för en elev med hörselnedsättning, men eleven får det…” : En kvalitativ intervjustudie med undervisande lärare på högstadiet och i gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Antalet elever med hörselnedsättning som placeras i hörande skolor istället för i hörselklass eller specialskola ökar. Skillnaderna mellan skolformerna är att specialskolan och hörselklasserna erbjuder anpassade lärmiljöer och skolpersonal med särskild kompetens i frågor som rör hörselnedsättning och dess konsekvenser för individen. LÄS MER