Sökning: "equal sign"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden equal sign.

  1. 1. "Till man och kvinna skapade han dem" : Relationen mellan kvinnan och mannen i Första Mosebok, Första Korintierbrevet samt Andra Klemensbrevet: En jämförelse utifrån feministisk och ideologisk teori.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Camilla Rudolfsson; [2024]
    Nyckelord :Feministiskt perspektiv; feministisk teori; feminist criticism; ideologiskt perspektiv; ideologisk teori; ideological criticism; skapelseberättelsen; 1 Mos 2:18-24; 1 Kor 11:7-12; 2 Klem 12:1-6;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate and compare how the relationship between woman and man is expressed in Genesis, First Corinthians and Second Clement based on a feminist and ideological theory. This paper argues that the relationship between woman and man in all three texts (Gen, 1 Cor and 2 Clem) is equal. LÄS MER

  2. 2. UTTRYCK = SVAR

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alfred Nordh; Cathrine Ringdahl; [2023-04-24]
    Nyckelord :Equal sign; upper secondary school; mathematics education; mathematical history;

    Sammanfattning : The focus of this literary study is to examine students’ misconceptions about the equal sign as well as giving upper secondary teacher the tools required to promote students’ understanding of the equal sign. To explore these misconceptions further, the study is framed around three research questions: What misconceptions does students’ have about the equal sign and why do they have them? What consequences do these misconceptions have for students’ mathematical ability? What can you do as a teacher to increase students' understanding of the equal sign and the concept of equality? The study suggests that students mainly struggle with the equal sign due to a unidirectional and dynamic understanding which leads to a series of different problems. LÄS MER

  3. 3. En lärares förståelse och bemötande av elevers svårigheter med ekvationer : En fallstudie av en lärares undervisning om algebraiska ekvationer i grundskolans årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Åsén; [2023]
    Nyckelord :Algebra; Algebraic equations; Difficulties; Mathematics teaching; Teaching strategies; Algebra; Algebraiska ekvationer; Matematikundervisning; Svårigheter; Undervisningsstrategier; Årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att få större insikt i hur lärare kan arbeta för att möta och minska den problematik och de svårigheter som elever kan uppvisa med algebraiska ekvationer i grundskolans årskurs 4-6. Studien är baserad på klassrumsobservationer i två klasser i årskurs 6 och en semistrukturerad intervju med en yrkesverksam matematiklärare. LÄS MER

  4. 4. Den relationella uppfattningen av likhetstecknet : En designbaserad forskningsstudie i årskurs 2

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Caroline Johansson; Christin Thoresson; [2023]
    Nyckelord :mathematics; algebra; pre-algebra; variation theory; critical aspects; matematik; algebra; pre-algebra; variationsteorin; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : ­­­­­­­­­­I flera decennier har likhetstecknets betydande roll i matematikämnet studerats av en rad olika forskare. Där det tydligt framgår att den operativa uppfattningen av likhetstecknet dominerar i klassrummen, därav syftar vår studie till att undersöka hur elevers uppfattning och förståelse av likhetstecknets relationella funktion förändras om olika delar av undervisningsinnehållet varieras. LÄS MER

  5. 5. Undervisning om likhetstecknet : En kvalitativ studie av lärares undervisning om likhetstecknet i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Nordqvist; [2023]
    Nyckelord :likhetstecken; undervisning; matematik; ekvationer;

    Sammanfattning : Den här studien ger exempel på hur lärare beskriver sin undervisning om likhetstecknets betydelse i årskurserna 1–3 och hur de förhåller sig till den statiska respektive dynamiska uppfattningen av likhetstecknet. Sex lärare har intervjuats i strukturerade intervjuer. LÄS MER