Sökning: "erfarenhet och skola"

Visar resultat 1 - 5 av 403 uppsatser innehållade orden erfarenhet och skola.

  1. 1. Användning av konst i bildundervisningen: möjligheter och hinder : En kvalitativ intervjustudie om användningen av konst i bildundervisningen i årskurs 7–9 och introduktionsprogrammet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jonna Lindbom; [2024]
    Nyckelord :Bildundervisning; konst; årskurs 7–9; sociokulturell teori; läroplansteori;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur användandet av konst ser ut i bildundervisningen hos de aktuella bildlärarna i årskurs 7–9 och introduktionsprogrammet samt vilka möjligheter och hinder som finns kopplat till detta. För att få svar på de här frågorna genomfördes en kvalitativ intervjustudie där fem bildlärare och en museilektor deltog. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande undervisning i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Katarina Perez Puelma; [2024]
    Nyckelord :Arbetsmetoder; begrepp; flerspråkighet; samhällskunskap; språkutvecklande undervisning; och strategier;

    Sammanfattning : I dagens skola präglas klassrummet av en stor mångfald med elever från olika delar av världen. Det innebär att lärarna möter och undervisar elever med olika språkliga förutsättningar. LÄS MER

  3. 3. Samarbete mellan skola och bibliotek : En intervjustudie om samarbeten mellan lärare och bibliotekarier på en skola utan eget skolbibliotek

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Eline Frost; [2024]
    Nyckelord :Samarbete; Lärare; Bibliotekarie; Skolbibliotek;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka samarbetsrelationen mellan lärare och bibliotekarie på en glesbygdsskola utan eget skolbibliotek. För att analysera verksamheten och relationen användes Montiel-Overalls teacher and librarian collaboration models som är fyra till antalet, Coordination, Cooperation, Cordinated instruction och Cordinated Curriculum. LÄS MER

  4. 4. Vad tycker gymnasieelever i det naturvetenskapliga programmet i Sverige om vaccin? : Avgörande faktorer och de didaktiska följderna.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Axel Hjorth; [2024]
    Nyckelord :Vaccin; gymnasieelever; naturvetenskapliga programmet;

    Sammanfattning : Vaccintvivel finns runt om i världen. Detta tvivel kan beskrivas som en rädsla och osäkerhet för vaccin eller att man inte accepterar vaccin som ett pålitligt läkemedel. Hos elever har vaccintvivel visat sig vara kopplat till bland annat nålfobi eller en rädsla för biverkningar. LÄS MER

  5. 5. “Den var ganska undermålig den där så kallade skolan då” : Unga vuxnas erfarenheter av sin utbildning som placerade barn i samhällsvård

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Else Henriksson; Amina Ahmed; [2024]
    Nyckelord :Extra anpassningar; Inflytande; Samhällsvård; Skolplikt;

    Sammanfattning : Ahmed, A och Henriksson, E (2023). “Den var ganska undermålig den där så kallade skolan då” - Unga vuxnas erfarenheter av sin utbildning som placerade barn i samhällsvård.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER