Sökning: "erfarenheter från VFU"
Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden erfarenheter från VFU.
1. Förskolemiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet En kvalitativ studie om möjlighet till fysisk aktivitet inomhus
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med det här arbetet var att undersöka hur förskollärarna tänker och ser på fysisk aktivitet och på inomhusmiljöns betydelse i förskolan. Våra erfarenheter från VFU perioder och när vi jobbat i förskola är att barnen blir hänvisade till att springa, hoppa och klättra utomhus och att tiden inomhus spenderas med lugnare aktiviteter. LÄS MER
2. En lyckad skrivundervisning : Framgångs- och motivationsfaktorer i den tidiga skrivutvecklingen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Den här kunskapsöversikten syftar till att undersöka vad forskningen säger om framgångsfaktorer och motivation i den tidiga skrivutvecklingen. Resultat från de nationella proven (Skolverket 2023) visar på en fallande trend vad gäller provens skriftliga delar. LÄS MER
3. Fåglarnas röster : Hur konstnärliga skolprojekt kan främja demokratiska värden bland eleverna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Detta examensarbete analyserar ämnesdidaktiska moment inom bildämnet som syftar till att stötta utveckling av demokratiska värden. Analysen relaterar till Skolverkets krav på demokratiska värden, demokratiska begrepp och teorier. LÄS MER
4. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En studie om språkfrämjande strategier inom låg-, mellan- och högstadiet
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av dimensioner och strategier som främjar flerspråkiga elever inom låg-, mellan- och högstadiet. Samt att se vilka likheter och skillnader som framkommer i de olika stadierna. LÄS MER
5. Åtta pedagogers uppfattningar om högläsningens funktion i förskolepraktiken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Utifrån våra VFU erfarenheter har vi uppmärksammat att högläsningssituationer främst inte används som det viktiga verktyg en högläsningssituation kan erbjuda för barns språkutveckling. Högläsningen har snarare använts som en lugn och mysig stund innan måltider. LÄS MER