Sökning: "erfarenhetsbaserat lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 111 uppsatser innehållade orden erfarenhetsbaserat lärande.

  1. 16. "Hör ni mig..?" : En kvalitativ studie kring hur distansarbetet har påverkat medarbetares välbefinnande på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Hanna Bengtsson; Emma Krupic; Fanny Walhed; [2021]
    Nyckelord :Distansarbete; Flexibilitet; Lärande; Socialt stöd; Välbefinnande;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ studie där vi ville identifiera på vilket sätt distansarbete påverkar individens välbefinnande i den psykosociala arbetsmiljön samt om utrymme för lärande ges. Vi lyfter idéer på hur hälsan i framtida arbete kan främjas med tanke på digitaliseringens ökning inom arbetslivet. LÄS MER

  2. 17. Betydelsen av att synliggöra elevers erfarenheter i undervisningen : En experimentell fältobservation i ämnet bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Daniel Sjörén; Patrick Tyrrell; [2021]
    Nyckelord :Erfarenhet; bild; erfarenhetsbaserat lärande; abstrakta erfarenheter; konkreta erfarenheter; elevmotivation; lustfyllt lärande; interaktionsprincipen; kontinuitetsprincipen; berättelse.;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur elevers erfarenheter kan identifieras, synliggöras och tillvaratas i och genom bildundervisning. Frågeställningarna som studien har utgått ifrån är: På vilket sätt är elevernas erfarenheter betydelsefulla för deras lärande och hur kan lärare identifiera och synliggöra dem i undervisningen? Hur kan lärare identifiera och synliggöra elevernas erfarenheter i undervisningen? Fyra metoder har utformats och utförts i samband med två fältobservationer; en berättelse, en bildframställning, intervjuer samt frågeformulär. LÄS MER

  3. 18. Elevers lärupplevelse av olika lärandefokus i teknikundervisningen

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :David Eknor; Mary Lundberg; [2021]
    Nyckelord :lärupplevelse; undervisning; instrumentellt; erfarenhet; teknikämnet;

    Sammanfattning : I många delar av världen karaktäriseras undervisningen av en mer instrumentell syn på kunskap där fokus är på memorerande av begrepp vilket ger mer ytlig förståelse. För att kunna möta de arbetsformer som finns i arbetslivet behöver eleverna öva på att arbeta med verkliga problem, ställa egna frågor och söka lösningar. LÄS MER

  4. 19. Utomhuspedagogik : Förskollärares inställning till de yngsta förskolebarnens utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sabina Klintefors; Anna Svensson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien kommer att undersöka förskollärares inställning till utomhuspedagogik för de yngsta förskolebarnen i förskolan. Vilka möjligheter och begränsningar i den pedagogiska praktiken samt fördelar och nackdelar till hälsa och välmående ser förskolläraren med utomhuspedagogiken? Vad anser förskollärare att utomhuspedagogiken tillför de yngsta barnens utveckling och lärande? Studien undersöker hur förskollärare arbetar med utomhuspedagogik för att främja de yngsta barnens utveckling och lärande samt vilken syn de har på utomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 20. Bedrivs det någon utomhusundervisning? : En enkätstudie om hur utomhusundervisning bedrivs på skolor och hur förutsättningarna för denna typ av verksamhet ser ut enligt rektorer i Jönköpings län.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Vingren; [2021]
    Nyckelord :outdoor education; principals; frame factors; learning; elementary school; utomhusundervisning; rektorer; ramfaktorer; inlärning; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur utomhusundervisning bedrivs på skolor och hur förutsättningarna ser ut för denna typ av verksamhet enligt rektorer. Forskningsfrågorna för arbetet var; ”Vilka möjligheter till lärande ser rektorer med utomhusundervisning?”, ”På vilka sätt sker utomhusundervisning på grundskolor i Jönköpings län enligt rektorer?” samt ”Vilka inre och yttre faktorer påverkar, enligt rektorer, möjligheten att organisera utomhusundervisning?”. LÄS MER