Sökning: "erfarenhetspedagogik"
Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade ordet erfarenhetspedagogik.
21. Ett svenskämne genomsyrat av värdegrunden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka samband mellan läroplanernas värde-grundsbeskrivning och kurs-/ämnesplanerna i svenskämnet för att se vilka möjligheter som finns för ett svenskämne genomsyrat av värdegrunden. Det är framför allt två fak-torer som föranledde undersökningen i denna uppsats. LÄS MER
22. Elevnära texter – vad är det? : En studie av lärares tankar kring vad en elevnära text är
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Denna studie undersöker begreppet elevnära som används i Kursplan för Svenska från år 2008. Kvalitativa intervjuer har gjorts med fem yrkesverksamma lärare för att ta reda på deras tolkningar. Skolverkets förklaring av begreppet utforskas även. LÄS MER
23. "Dom är uppvuxna med film" : En studie om filmens roll i svenskämnet
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats handlar om att undersöka och jämföra hur tre svensklärare beskriver sitt arbete med film i svenskämnet och hur de ser på filmens roll i svenskämnet. För att uppnå syftet ställs tre frågor: Hur ser de på film i relation till styrdokumenten och som ett eget textbegrepp? Hur ser de på film i relation till litteratur? Hur ser de på film i relation till ungdomar? Denna studie bygger på kvalitativa intervjuer som gjorts med tre svensklärare på gymnasiet. LÄS MER
24. Det oförhindrade jaget
Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Den här uppsatsen är en diskursanalys av två didaktikböcker för svenskundervisning som förekommer på lärarutbildningen: Reflekterande läsning och skrivning av Gunilla Molloy och Stärk språket stärk lärandet av Pauline Gibbons. Utgångspunkten för analysen är det som bland andra Ann Runfors och Kristina Gustafsson kallar normen om det oförhindrade jaget, det vill säga tanken om att den svenska grundskolan premierar de elever som på ett oberoende och självständigt sätt frigör sig från sin sociala och kulturella bakgrund och lär sig att analysera och ifrågasätta tillvaron för att fullt ut kunna välja sina egna liv. LÄS MER
25. Språkhistoria i undervisningen : En studie om fem verksamma lärares syn och arbetssätt
Magister-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : De nationella styrdokumenten för gymnasiet påvisar att läraren skall undervisa om samt bedöma elevernas prestationer i språkhistoria. I dagsläget saknas det forskning om hur verksamma lärare skall didaktisera det språkhistoriska momentet i svenskundervisningen. LÄS MER