Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Ström; Sofia Ylitalo; [2023]
    Nyckelord :Including; leisure center; equality; norms; gender; teacher; leadership; norm-critical; Inkludering; fritidshem; jämställdhet; normer; genus; fritidshemslärare; ledarskap; normkritik;

    Sammanfattning : Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. LÄS MER

  2. 2. "Jag har aldrig sett havet, men också det kan jag föreställa mig" : En essä om hur skönlitteratur kan bidra till bibliotekariers kompetensutveckling

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sofie Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Keywords: praktisk kunskap; bibliotek; läsning; läsfrämjande; demokratiutveckling; skönlitteratur; boksamtal; kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän utforskar hur skönlitteratur kan bidra till bibliotekariers kompetensutveckling när det gäller läsfrämjande och demokratiutveckling. Essän visar att det parallellt existerar olika förståelser av vad läsning och skönlitteratur är. LÄS MER

  3. 3. "Jag klarar inte av såna barn" : En vetenskaplig essä om kunskap, tid och känslan av att inte räcka till när det kommer till barn med utmanande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mia Mörsäri Karlsson; [2020]
    Nyckelord :pre-school; children in need of special support; inclusion; resources; group size.; förskola; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; resurser; gruppstorlek.;

    Sammanfattning : I den här essän har jag utgått från ett dilemma från verkligheten. Som jag uppfattar som svårt. Det handlar om barn i gråzonen med extra behov av stöd. De här barnen ser jag som en pedagogisk utmaning och de utmanar min kompetens dagligen. LÄS MER

  4. 4. När inkludering blir exkludering : En essä om hur man tar sig an rollen som elevassistent till ett barn med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Matilda Blomhage Engdahl; [2020]
    Nyckelord :Functional variation; affect; student assistant; behavioral problems; outgoing students; adapted teaching; Funktionsvariation; affekt; elevassistent; beteende problem; utåtagerande elever; anpassad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna essä är att undersöka hur elever med NPF (neuropsykiska funktionsnedsättningar) kan bli inkluderade i skolan och på fritidshemmet, samt öka kunskapen kring hur lärare ska bemöta elever med NPF. Denna uppsats är skriven i essäform. LÄS MER

  5. 5. Jaha, och här sitter ni två? : En vetenskaplig essä om individen vs. gruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nathalie Ilonen; [2020]
    Nyckelord :Individperspektiv; grupperspektiv; inkludering; exkludering; barn i behov av stöd; det kompetenta barnet; vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet; fronesis och episteme;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar mitt agerande utifrån två olika dilemman. I det första dilemmat intar jag ett grupperspektiv och utesluter individen. Den andra situationen skildrar en händelse där jag som pedagog utför en aktivitet tillsammans med ett barn, där individperspektivet blir i fokus och gruppen utesluts. LÄS MER