Sökning: "essä lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden essä lärare.
1. Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. LÄS MER
2. "Jag kan ju inte leka med Barbie! Det är ju bara för tjejer." : En vetenskaplig essä om fritidshemslärarens bemötande av eleverna. Sett ur ett genusperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Abstract "I can't play with Barbie! It is just for girls." is a scientific essay that is based on a story, in which I portrayed a self-perceived dilemma. LÄS MER
3. Lärare mot fritidshem : En vetenskaplig essä om de olika roller som kommer med den nya formen av utbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I denna vetenskapliga essä undersöker vi vad den nya rollen som lärare i fritidshemmet innebär i praktiken. Vad ingår i den nya rollen och hur påverkas rollen som lärare mot fritidshem kontra lärare i ett praktiskt-estetiskt ämne. LÄS MER
4. Ett normkritiskt förhållningssätt : En vetenskaplig essä,om synliggörandet av negativa normstrukturer i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Norm criticism is a well-spoken topic in the Swedish after-school center, never has the gender and race aspect been so debated as now. In this candidate thesis, norm criticism in the Swedish after-school center, is brought to the surface and put into the perspective of intersectionality through two cases. LÄS MER
5. Att testa sig fram : En vetenskaplig essä om modersmålslärarens roll i klassrummet i en digitaliserad värld
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : In this scientific essay I am describing and analysing the digital challenges in the classroom which lead to situations where the students take the role of a teacher leading to a situation which may challenge the teacher's authority. By implementing theories about teaching and practical knowledge I am evaluating the meaning of the teachers role in the nowadays more digital classroom from the perspective of a mothers tongue teacher, doing so by evaluating my own experiences and through interviews with other teachers and reflections of existing research literature. LÄS MER