Sökning: "essä om demokrati"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden essä om demokrati.
1. Det är superorättvist att vi inte får vara med! : Demokrati och jämställdhet inom fritdshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I vår vetenskapliga essä har vi gestaltat två berättelser inspirerade från verkliga händelser. Elenors berättelse har sin grund från en arbetsplats och Aylas berättelse från en praktikplats under sin lärarutbildning. LÄS MER
2. Elevinflytande i fritidshemmen : En vetenskaplig essä om elevinflytande, delaktighet och demokrati i fritidshemmen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Student influence in school-age educare. A scientific essay on student influence, student participation and a democratic approach in school-age educare. This scientific essay explores how teachers relate to student influence, student participation and democratic praxis in compulsory primary school and school-age educare. LÄS MER
3. Frihet eller förtryck : - En vetenskaplig essä om komplexiteten i det demokratiska arbetet inom skola och fritidshem
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In this essay I explore complexity of democratic praxis in compulsory school and after school age-educare. I use reflective writing and set off from a personal story and dilemma with a purpose to gain greater understanding on: - why I as a teacher seems exclude ore furthermore - perceived as racist -when I set out on praxis democracy and equality. LÄS MER
4. ”Varför kan Amanda inte uppföra sig?” : En essä om barn som utmanar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna uppsats handlar om två situationer där barn utmanar min roll som pedagog. Barnen i berättelserna tilldelar slag, kastar material och använder sig av ett språk som inte anses vara okej inom förskolans verksamhet. LÄS MER
5. Låt de yngsta barnen få möta demokratin i förskolan! : En vetenskaplig essä om förskolans demokrati-och värdegrundsarbete med de yngsta barnen i förskolan
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : The objective of this thesis is to investigate how to work with values and democracy in practice, when working with early childhood education and care. The thesis is presented as an essay, where the framed questions are considered using several different perspectives. LÄS MER