Sökning: "essä om ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden essä om ledarskap.

  1. 1. Hur platt är platt? : En kvalitativ studie om icke-hierarkiska organisationer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Emma Lundström Wittenfelt; Lotten Stedt; [2023]
    Nyckelord :Flat organizations; non-hierarchical organizations; heterarchies; group theory; self-organization; teams; power dynamics; power structures; phenomenology; leadership; and organization.; Platta organisationer; icke-hierarkiska organisationer; heterarkier; gruppteori; självorganisering; team; maktdynamik; maktstrukturer; fenomenologi; ledarskap och organisation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå hur fenomenet platthet fungerar och upplevs i organisationer samt att få en ökad förståelse för självorganisering och formella och informella strukturer i icke-hierarkiska organisationer. En experimentell fenomenologisk studie gjordes på svenska platta organisationer med kriteriet få eller inga mellannivåer av chefer. LÄS MER

  2. 2. Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Ström; Sofia Ylitalo; [2023]
    Nyckelord :Including; leisure center; equality; norms; gender; teacher; leadership; norm-critical; Inkludering; fritidshem; jämställdhet; normer; genus; fritidshemslärare; ledarskap; normkritik;

    Sammanfattning : Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. LÄS MER

  3. 3. Vill du sjunga med mig? Learning. Doing. Meaning.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Lundberg Kim; [2021-10-05]
    Nyckelord :beslut; berörande; copingstrategier; dirigent; dirigentens roller; dirigentens uppgifter; helhet; hälsa; igenkännande; informella ledare; känslan av sammanhang; korist; kör; kördirigent; körsång; ledarskap; mening; meningslager; meningsskapande; musikalisk struktur; musikaliskt ledarskap; musiken i sig; praxisgemenskap; servant leadership; tillit; tillitsbaserad styrning; ledning;

    Sammanfattning : Det finns många anledningar till att sjunga i kör. Körsång är en livsstil. För många är det så viktigt att de säger att det ger dem mening. Meningen kan vara att skapa något musikaliskt. LÄS MER

  4. 4. Den kvalitativa diskursen? : En essä om makt, New Public Management och frågan om kvalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elinore Thomsson Wejnefalk; [2020]
    Nyckelord :Ledarskap; Diskurs; Makt; Kvalitet; New Public Management; Kollegialt lärande;

    Sammanfattning : The aim of this text is to critically analyse which discursive power dynamics have been o fimportance in the evolution of the modern preschool. What are the underlying motives that led to the systematisation that has become so prevalent in our profession, and what changes has this led to in the preschool organization over time? From the 1990’s there has been a shift in the discourse concerning general welfare in Sweden, of which preschools are a part. LÄS MER

  5. 5. Ingen riktig lärare? : En studie om den dubbla yrkesrollen: Grundlärare mot fritidshem och i ett praktiskt estetiskt ämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Martina Bengtsson Nodén; [2020]
    Nyckelord :Basic teacher towards after-school centers; history of after-school centers; teacher in a practical aesthetic subject; grundlärare mot fritidshem; fritidshemmets historia; lärare i ett praktiskt estetiskt ämne;

    Sammanfattning : This thesis is about the twofold role teachers in the after-school centers have if they also teach a practical aesthetic subject in addition to the after-school center. The thesis is based on six different scenarios that I, as a professional, have been involved in in my daily work. LÄS MER