Sökning: "essä om metod"

Visar resultat 6 - 10 av 71 uppsatser innehållade orden essä om metod.

  1. 6. Papper, Penna, Tärning, Skriv! : En uppsats om rollspelshandböcker som hjälpmedel för kreativa skrivprocesser

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sebastian Kärrman; [2022]
    Nyckelord :Rollspel; Kreativt skrivande; skrivprocesser;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker möjligheterna att använda handböcker för Papper-och-penna-rollspels som verktyg för en skribent att utveckla sina skrivprocesser. Uppsatsen utgår ifrån de två handböckerna till rollspelet Dungeons & Dragons 5th Edition, Player’s Handbook samt Dungeon Master’s Guide, och analyserar dessa med fokus på hur spelare och spelledare uppmuntras att skapa sina narrativ och utveckla dessa med hjälp av troper och samarbete med andra spelare. LÄS MER

  2. 7. Bindandets betydelse för det kreativa sammanhanget : En studie av musikutgivning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Harald Björk; [2021]
    Nyckelord :music publishing; creativity; art; will; context; bonding; collective fronesis; practical knowledge; sensory experience; musikutgivning; kreativitet; konstnärligt skapande; vilja; sammanhang; bindande; kollektiv fronesis; praktisk kunskap; sinnlig erfarenhet;

    Sammanfattning : A specific account of bonding in creative circumstances – a study of releasing music is a scientific essay which examines the relationship between will, context and creativity in the process of releasing music.  The focus for the examination is the process of finalizing musical works in a release format. LÄS MER

  3. 8. Gränstrakter : En essä om bryn, platsbyggande och trädgårdsmästarens praktiska kunskap

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Paula Pihlgren; [2021]
    Nyckelord :Genius loci; platsens väsen; fenomenologi; hermeneutik; teknisk kunskap; praktisk kunskap; skogsbryn; landskapsgestaltning; trädgårdsmästeri; parkförvaltning; platsbyggande. ;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä undersöker jag vad trädgårdsmästarens praktiska kunskap är och vad den innebär det när aspekter som plats, natur och kultur är del av formandet av den. Jag visar också på det dilemma kring kommunikation om den praktiska kunskapen som uppstår i relation till medarbetare och uppdragsgivare. LÄS MER

  4. 9. Tre aktörer i Luleå, Tre rösträttsreformer : En uppsats om tre aktörers resa genom tre rösträttsreformer i Luleå stadsfullmäktige från 1900-1920 och deras bakgrund

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Gustaf Oja; [2021]
    Nyckelord :Tre aktörer i Luleå; Tre rösträttsreformer; Luleå stad 1900-1920; ANT aktörsnätverksteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet är att förstå hur tre aktörer nyttjade sin maktposition i sin politiska praktik och förklara varför. Vilka var dessa tre aktörer som hade makt i sekelskiftets politik i Luleå stad och varför hade de denna makt? Vilka frågor drev de och vad var motiven bakom att driva dessa frågor? Hur gick de tillväga för att förverkliga sina ambitioner i Luleå stadsfullmäktige från år 1900-1920? Metoden som används i uppsatsen är en kvalitativ innehållsanalys men även kvantitativa inslag kommer att finnas och en deskriptiv metod används för att beskriva källmaterialet. LÄS MER

  5. 10. Fritidshemslärarens roll i digitaliseringens era : En essä om digitaliseringens påverkan på fritidshemslärarens roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Metin Catir; Christopher Ledin; [2021]
    Nyckelord :Digitalisation; after-school teacher; after-school centre; ethics; practical knowledge; Digitalisering; fritidshem; fritidshemslärare; etik; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med vår essä är att undersöka hur fritidshemslärarens roll påverkas av digitaliseringen inom skolan. Vi undersöker hur vi kan främja digitalisering samtidigt som vi fullgör vår pedagogiska uppgift och behåller en god relation till kollegor. LÄS MER