Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det är superorättvist att vi inte får vara med! : Demokrati och jämställdhet inom fritdshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elenor Axelsson; Ayla Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :essay; democracy; gender equality; social gender; leisure-time centers; teaching profession; forms of knowledge; pupils; practical work; participation; play; activities.; essä; demokrati; jämställdhet; genus; fritidshem; lärarprofession; kunskapsformer; elever; praktiskt arbete; delaktighet; lek; aktiviteter;

    Sammanfattning : I vår vetenskapliga essä har vi gestaltat två berättelser inspirerade från verkliga händelser. Elenors berättelse har sin grund från en arbetsplats och Aylas berättelse från en praktikplats under sin lärarutbildning. LÄS MER

  2. 2. Samverkan - ett samarbete på olika vilkor. : En vetenskaplig essä om samverkan i grundskolan mellan fritidshemslärare och klasslärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Orhan Anar; Sofia Mårdh; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; curriculum; after-school care teachers; classroom teachers; power; loyalty; loyalty conflict; hierarchy; samverkan; styrdokument; fritidslärare; klasslärare; makt; lojalitet; lojalitetskonflikt; hierarki;

    Sammanfattning : Syftet med denna vetenskapliga essä är att skapa en bredare och djupare förståelse kring problematiken med samverkan mellan fritidshemslärare och klasslärare. I läroplanen finns brister om vad samverkan ska innehålla och hur den bör utformas och vår gemensamma uppfattning är att det fortfarande finns brister i hur arbetet med samverkan sker. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemslärarens roll i digitaliseringens era : En essä om digitaliseringens påverkan på fritidshemslärarens roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Metin Catir; Christopher Ledin; [2021]
    Nyckelord :Digitalisation; after-school teacher; after-school centre; ethics; practical knowledge; Digitalisering; fritidshem; fritidshemslärare; etik; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med vår essä är att undersöka hur fritidshemslärarens roll påverkas av digitaliseringen inom skolan. Vi undersöker hur vi kan främja digitalisering samtidigt som vi fullgör vår pedagogiska uppgift och behåller en god relation till kollegor. LÄS MER

  4. 4. Ett normkritiskt förhållningssätt : En vetenskaplig essä,om synliggörandet av negativa normstrukturer i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Lynch; Patrik Söderström; [2021]
    Nyckelord :Norm critical pedagogy; Intersectionality; Virtue ethics; Discourse ethics; Normkritisk pedagogik; Intersektionalitet; Dygdetik; Diskursetik;

    Sammanfattning : Norm criticism is a well-spoken topic in the Swedish after-school center, never has the gender and race aspect been so debated as now. In this candidate thesis, norm criticism in the Swedish after-school center, is brought to the surface and put into the perspective of intersectionality through two cases. LÄS MER

  5. 5. Ingen riktig lärare? : En studie om den dubbla yrkesrollen: Grundlärare mot fritidshem och i ett praktiskt estetiskt ämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Martina Bengtsson Nodén; [2020]
    Nyckelord :Basic teacher towards after-school centers; history of after-school centers; teacher in a practical aesthetic subject; grundlärare mot fritidshem; fritidshemmets historia; lärare i ett praktiskt estetiskt ämne;

    Sammanfattning : This thesis is about the twofold role teachers in the after-school centers have if they also teach a practical aesthetic subject in addition to the after-school center. The thesis is based on six different scenarios that I, as a professional, have been involved in in my daily work. LÄS MER