Sökning: "essä om skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade orden essä om skolan.

  1. 21. En vetenskaplig essä om samverkan mellan klasslärare och fritidshemslärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Claudia Furtado; Marie Strömberg; [2019]
    Nyckelord :Collaboration; professional roles; competences; classroom teachers; recreational home teachers; samverkan; yrkesroller; kompetenser; lärare; fritidshemslärare;

    Sammanfattning : Syftet med att skriva denna vetenskapliga essä var att få en djupare förståelse för samverkan mellan klasslärare och fritidshemslärare. Detta är en viktig fråga att utforska då fritidshemmet fick ett nytt kapitel i läroplanen. LÄS MER

  2. 22. Fem tysta minuter : En vetenskaplig essä om olika perspektiv på ordningskultur under måltider i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Arkelid; Eva-Lie Johansson; [2019]
    Nyckelord :five minutes of silence; educational meal; authoritarian leadership; democratic leadership; children s perspective; adult perspective; order culture.; Nyckelord: fem tysta minuter; pedagogisk måltid; auktoritärt ledarskap; demokratiskt ledarskap; barnperspektiv; vuxenperspektiv; ordningskultur.;

    Sammanfattning : ”Fem tysta minuter” är en vetenskaplig essä som handlar om olika metoder för att skapa ordning under måltider i skolan. Framförallt undersöker den mellanmålet som är en vardaglig del av det fritidshemspedagogiska uppdraget. LÄS MER

  3. 23. Marknadens triumf : lärare i en nyliberal tid

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Anneli Westfelt; [2018]
    Nyckelord :Entrepreneurial skills; entrepreneur; neoliberalism; New Public Management; Yarden by Kristian Lundberg; taylorism; alienation; curriculum; knowledge requirements; literary analysis; book discussion; Entreprenöriella förmågor; entreprenör; nyliberalism; New Public Management; Yarden av Kristian Lundberg; taylorism; alienation; läroplan; kunskapskrav; litteraturanalys; boksamtal;

    Sammanfattning : I essäns form utforskas här grunderna till och eventuella effekter av formuleringar i läroplanen för gymnasieskolan där entreprenöriella förmågor framhålls. Dessa ska främjas hos eleverna vilket ska leda till att de i framtiden kan starta och driva företag. LÄS MER

  4. 24. Allas lika rätt att gå i skolan : En essä om inkluderingsprocesser i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Barbus; [2018]
    Nyckelord :inclusion; children with special needs; pupils; after school center; pedagogue at after school center; inkludering; barn med särskilda behov; elever; fritidshem; fritidshemslärare;

    Sammanfattning : The purpose of my scientific essay is to examine how children with special needs should be included in school and after school center and which preconditions i have as a pedagogue to work with this. During my writing process, I have made my own thoughts and experiences visible by reflecting on them, and put them against other educationalists’ thoughts, discussed with other students and looked back through my own work experiences. LÄS MER

  5. 25. Å ena sidan, å andra sidan : Essä om fritidshemmets samverkan med skolan när det gäller att synliggöra elevernas kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marie Åkesson; [2018]
    Nyckelord :test situations; wisdom; understanding; beginner; competent; formative assessment; development-pedagogical perspective; peer interaction in practice.; provsituationer; klokhet; förståelse; nybörjare; kompetent; formativ bedömning; utvecklingspedagogiskt perspektiv; samlärande i praktiken;

    Sammanfattning : In my essay, I take as starting point stories where I experience that the school context does not take advantage of the possibilities offered by the youth leisure center in gathering information about the students’ knowledge development. In my text I am going to reflect upon my irritation, how I acted and why I acted in a certain way in different situations with students. LÄS MER