Sökning: "essä om skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 49 uppsatser innehållade orden essä om skolan.

  1. 6. När inkludering blir exkludering : En essä om hur man tar sig an rollen som elevassistent till ett barn med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Matilda Blomhage Engdahl; [2020]
    Nyckelord :Functional variation; affect; student assistant; behavioral problems; outgoing students; adapted teaching; Funktionsvariation; affekt; elevassistent; beteende problem; utåtagerande elever; anpassad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna essä är att undersöka hur elever med NPF (neuropsykiska funktionsnedsättningar) kan bli inkluderade i skolan och på fritidshemmet, samt öka kunskapen kring hur lärare ska bemöta elever med NPF. Denna uppsats är skriven i essäform. LÄS MER

  2. 7. Det välfungerande fritidshemmet - finns det? : En vetenskaplig essä om hur två olika skolor arbetar med sitt fritidshem och vad som krävs för att det ska fungera

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sarah Callerström; [2020]
    Nyckelord :extended school; exercise of power; resource; mission; primary teacher in extended school; operation; cooperation; fritidshemslärare; maktutövande; resurs; uppdrag; fritidshemspedagogik; verksamhet; samarbete;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine the differences between two schools in Sweden, and how they have chosen to take advantage of / work with their extended school.In this story, I describe what a period can look like at a school in Stockholm and then how it works at a school in Gothenburg. LÄS MER

  3. 8. Piska och Morot : En vetenskaplig essä om belöning och bestraffning i skolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mustafa Abdi; Samuel Sjökvist; [2020]
    Nyckelord :reward; punishment; behavioral problems; behaviorism; obedience culture; low-affective treatment; CPS; belöning; bestraffning; beteendeproblem; behaviorism; lydnadskultur; lågaffektivt bemötande; CPS;

    Sammanfattning : This essay takes its starting point in two stories where we each describe a self-experienced dilemma. By using the stories as a starting point, the essay aims to find out what the advantages and disadvantages of reward and punishment are and why they have such a significant place in schools. LÄS MER

  4. 9. Är det obligatoriskt att älska skogen? : Utomhuspedagogik- ett redskap för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Nordin; [2020]
    Nyckelord :Outdoor pedagogy; movement; health; nature; the place of learning; reflection; Utomhuspedagogik; rörelse; hälsa; naturen; platsen för lärande; reflektion;

    Sammanfattning : Denna essä handlar om ett dilemma på fritidshemmet när delar av verksamheten sker i naturen. Dilemmat handlar om svårigheter med att bedriva verksamhet utomhus och om utomhuspedagogik kan vara en metod för att öka förståelsen för naturen och uppfylla läroplanens mål. LÄS MER

  5. 10. ”Sitt stilla, var tysta!” : En essä om elevers behov av fysisk aktivitet och rörelse i skola och fritidshem

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Zacharias Göthberg; [2020]
    Nyckelord :after-school center; school; exercise; physical activity; need for exercise; physical education; health effects; fritidshem; skola; rörelse; fysisk aktivitet; rörelsebehov; idrott och hälsa; hälsoeffekter;

    Sammanfattning : This is an essay about pupil’s need for movement and physical activity in school and in afterschool centers. My story is about an afternoon at the after-school center where the pupil’s possibilities to move is severely limited, even though some pupils show an obvious need to move. LÄS MER