Sökning: "essä organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden essä organisation.

  1. 1. Hur platt är platt? : En kvalitativ studie om icke-hierarkiska organisationer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Emma Lundström Wittenfelt; Lotten Stedt; [2023]
    Nyckelord :Flat organizations; non-hierarchical organizations; heterarchies; group theory; self-organization; teams; power dynamics; power structures; phenomenology; leadership; and organization.; Platta organisationer; icke-hierarkiska organisationer; heterarkier; gruppteori; självorganisering; team; maktdynamik; maktstrukturer; fenomenologi; ledarskap och organisation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå hur fenomenet platthet fungerar och upplevs i organisationer samt att få en ökad förståelse för självorganisering och formella och informella strukturer i icke-hierarkiska organisationer. En experimentell fenomenologisk studie gjordes på svenska platta organisationer med kriteriet få eller inga mellannivåer av chefer. LÄS MER

  2. 2. Om organisatoriska avstånd och invasiva arter : En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2023]
    Nyckelord :praktisk kunskap; förskola; organisation; New Public Management; kroppslighet; görande; ansvar; pratpoesi;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka några förskollärare, barnskötare och rektorers erfarenheter av den kommunala förskoleorganisationen i Stockholm utifrån en tanke om att dagens förskoleorganisation har invaderats av främmande styrsystem från managementvärlden och bilproduktionen, vilket bidrar till vad som här kallas för ”organisatorisk invasion” och ökade ”organisatoriska avstånd”. Utgångspunkten för essän är gestaltade erfarenheter från ett mångårigt arbete som förskollärare i den kommunala förskolan i Stockholm, vilka lett fram till essäns frågor som handlar om vilka erfarenheter, såväl kroppsliga som andra, några barnskötare, förskollärare och rektorer i Stockholm stad har av sin arbetssituation, men även hur de kopplar dem till organisationen de arbetar inom. LÄS MER

  3. 3. Ordet som försvann : En vetenskaplig essä om förskolepedagogers fostransansvar och praktiska yrkeskunnande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Ylva Embler; [2019]
    Nyckelord :Child-rearing; preschool; basic activity; non-cognitive abilities; curriculum; socialisation process; development; practical knowledge; professional and interpersonal responsibility; Fostran; förskolan; grundverksamhet; icke-kognitiva förmågor; läroplan; socialisationsprocess; utveckling; praktisk kunskap; professionellt och mellanmänskligt ansvar;

    Sammanfattning : The word that disappeared - A scientific essay on the child-rearing responsibilities and practical professional knowledge of preschool educators This scientific essay examines how child-rearing tasks of the preschool educator relates to their practical knowledge from a hermeneutical perspective considered in the light of Hannah Arendt's concept of responsibility. The study consists of six subject narratives and an ethno-logical field study carried out at two preschools. LÄS MER

  4. 4. Vi sitter i samma båt, varför ror vi inte åt samma håll? : En essä om skilda synsätt inom fritidshemmet, samt hur samsyn med interkulturellt förhållningssätt kan skapas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Lavesson Hjortzberg; [2018]
    Nyckelord :recreation centre; staff at recreation centre; learning professional practice; consensus; interculturalism; fritidshem; fritidshemspersonal; lärande; yrkespraktik; samsyn; interkulturalitet;

    Sammanfattning : This study is based on a self-experienced dilemma in which I find it difficult to understand why a colleague and I do not have similar views on the professional practice of the recreation centre and its staff. A conflict ensues because I fail to understand him when he articulates everything that he perceives to be wrong with our recreation centre. LÄS MER

  5. 5. Anknytning som ett gummiband : En essä om anknytningens betydelse under barnets introduktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lovisa Broman; Karin Holmlund; [2017]
    Nyckelord :Preschool; becoming attached; connection attachment; introduction; induction; affect theory mirroring; induction methods; safe base; safe haven; Förskola; anknytning; introduktion; inskolning; affektteori; inskolningsmetoder; trygg bas; säker hamn;

    Sammanfattning : Den här essän kommer att behandla ett vanligt förekommande ämne inom förskolan, introduktioner av nya barn och föräldrar. Genom introduktionen måste pedagoger förhålla sig till den nya familjen för att försöka få till anknytning och trygghet. LÄS MER