Sökning: "essens"

Visar resultat 11 - 15 av 97 uppsatser innehållade ordet essens.

  1. 11. INKLUDERING som praktik eller avsikt?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Siv Danvind; [2021]
    Nyckelord :inkludering; en skola för alla; praktiknära studie; fenomenologi;

    Sammanfattning : I samband med Salamancadeklarationen 1994 deklarerar UNESCO:s medlemsländer sina ståndpunkter om en skola för alla elever oavsett elevers förutsättningar och i samband med detta kom begreppet inkludering in i skolans organisation. Tydligt är att det från politiker funnits en uttalad intention att skapa en inkluderande skola men när en ny skollag 2010 tog form fanns inte begreppet med som ett uttalat krav. LÄS MER

  2. 12. Håll i och håll ut – lika enkelt i förskolan? : En fenomenologisk studie om förskollärare och barnskötares upplevelser av hur coronapandemin har påverkat deras verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefine Rosenberg; Emma Olsson; [2021]
    Nyckelord :COVID-19; essens; fenomenologi; förskola; pandemi; upplevelse; verksamhet.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks förändringar i förskolans verksamhet på grund av pandemin Covid-19. Vi har genom egna erfarenheter sett hur personal fått kämpa för att få verksamheten att gå ihop och skapa en fungerande vardag. LÄS MER

  3. 13. ”Hur ska de förstå mitt barn?” : En kvalitativ studie kring vårdnadshavares upplevelser av sitt barns inskolning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arlinda Zejnullahu; Sanna Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Essens; inskolning; livsvärld; pedagog; samverkan; trygghet; vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Inskolning i förskolan utifrån pedagogers perspektiv synliggörs mer i forskning jämfört med vårdnadshavares. Denna studie kommer därför belysa vårdnadshavarnas perspektiv där känslor, tankar och upplevelser lyfts för att pedagoger ska kunna bemöta dessa förväntningar på bästa sätt. LÄS MER

  4. 14. Slandöns Naturum och Folkets Hus

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Julia Näsman Åberg; [2021]
    Nyckelord :Naturum; Folkets hus; Landsbygd; Naturreservat; Marint Sammanhang.;

    Sammanfattning : Folkets Hus har blivit ett kännetecken för staden och urbana miljön, Naturum tar plats i det rurala men också vidare ut i den obebodda naturen. Att kombinera Naturumets placering och program med Folkets Hus möjligheter till möte mellan människor kan fylla ett behov som länge gapat tomt i Sveriges glesbygd men som vi i lokala initiativ kan läsa in en önskan av att fylla detta tomrum. LÄS MER

  5. 15. Att leda i kris - En fenomenologisk studie om krisledarskap i organisationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Hanna Gyllander; [2021]
    Nyckelord :Krisledarskap; krishantering; emotionell intelligens; Social Sciences;

    Sammanfattning : Världen och samhället på alla nivåer har i samband med Covid-19 ställts inför en kris. I organisationer bär ledarna i samband med en kris ansvaret för krishantering. Denna uppsats analyserar ledares upplevelse av att leda i kris inom organisationer samt ger förslag för hur krisledarskap kan förbättras. LÄS MER