Sökning: "essens"
Visar resultat 21 - 25 av 97 uppsatser innehållade ordet essens.
21. Känslor, våld och en gnutta hjälp : En fenomenologisk studie om förskolebarns upplevelser och beskrivningar av konflikter i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Det problemområde som föreliggande studie grundar sig på är att det finns ett behov av forskning som utgår från barns perspektiv på konflikter. Därmed är studiens syfte att närma sig barns livsvärldar för att synliggöra och beskriva deras erfarenheter av fenomenet konflikter i förskolan och lyfta fram barnens röster. LÄS MER
22. Mer än bara en häst : om hästunderstödda interventioners essens
Master-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : More than just a horse : About the essence of equine assisted interventions Equine assisted interventions are something of a “black box”; whilst we understand the field, and many factors within it as a whole, there is little research on the specific factors and their influence of the treatment outcome of these interventions. The aim of this study was to explore the essence of equine assisted interventions and highlight the key components at their core. LÄS MER
23. "Vem är jag, och sådana saker" : En kvalitativ studie om hur tre bildlärare ser på identitet och personlig utveckling inom bildundervisningen
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : I denna kvalitativa studie intervjuades tre bildlärare, verksamma på högstadiet, i syfte att undersöka hur de resonerar kring och arbetar med begreppen identitet och personlig utveckling i förhållande till bildämnet. Det insamlade materialet analyserades och tolkades sedan utifrån fenomenologisk teori, ämnesdidaktiskt perspektiv på uttryck och innehåll i abstrakta begrepp samt fyra, kända identitetsperspektiv. LÄS MER
24. Spontansång i förskolan : En fenomenologisk studie om pedagogers upplevelser och erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to gain increased knowledge of educators´ experiences of spontaneous singing in preschool. The study is based on a phenomenological methodology. The survey was made based on a qualitative approach with semi-structured interviews as the method of collecting data. LÄS MER
25. Skolorganisationens förutsättningar att möta lärares stress : En fenomenologisk studie om skolledares erfarenheter gällande lärares arbetsrelaterade stress
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Lärarnas stress har ökat de senaste decennierna och studier visar att lärarnas stress har betydelse och negativ påverkan på elevens välmående och studieresultat. Tidigare forskning visar att skolledare är de som har störst inverkan på lärares arbetsmiljö. LÄS MER