Sökning: "essentialism"

Visar resultat 11 - 15 av 92 uppsatser innehållade ordet essentialism.

  1. 11. Familjebehandling och hedersrelaterat våld och förtryck - en möjlig kombination? : - En kvalitativ studie om socialsekreterares tankar kring familjebehandling i ärenden med hedersrelaterat våld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Oscar Bilker; Josefine Freij; [2023]
    Nyckelord :honor-based violence and oppression; social services; family treatment; interventions; culture.; hedersrelaterat våld och förtryck; socialtjänst; familjebehandling; insatser; kultur.;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien har varit att undersöka hur socialsekreterare upplevermöjligheten till familjebehandling i familjer där hedersrelaterat våld och förtryck (HRV)förekommer. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med yrkesverksammasocialsekreterare eller socionomer, som under de fem senaste åren arbetat somsocialsekreterare. LÄS MER

  2. 12. Kärnans förbannelse : En korpusassisterad kritisk diskursanalys av essentialism i religionsläroböcker

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Olle Vikström; [2023]
    Nyckelord :Essentialistiska framställningar; religionsundervisning; buddhism; hinduism; läroböcker; kritisk diskursanalys och korpuslingvistik;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur hinduism och buddhism essentialiseras i religionsläroböcker för gymnasiet med hjälp av en korpusassisterad kritisk diskursanalys. Materialet består av kapitel ur åtta religionsläroböcker som handlar om hinduism eller buddhism. LÄS MER

  3. 13. Intersectional Perspectives in The Bluest Eye and “Recitatif”

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Victoria Helin; [2023]
    Nyckelord :Toni Morrison; The Bluest Eye; “Recitatif”; Intersectionality; white privilege; essentialism; white beauty standards; black female subjectivity;

    Sammanfattning : This study examines intersectionality, white privilege and essentialism in Toni Morrison’s stories The Bluest Eye and “Recitatif”. Moreover, intersectional markers are taken into consideration to analyze how the characters are advantaged or disadvantaged in the white dominant society of the two novels. LÄS MER

  4. 14. Religion i en deskriptiv tomhet - en diskursanalys av det nationella provet i religions-kunskap i relation till didaktiska teorier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Simon Kuikka; Patrik Löksa; [2022-09-07]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktiska teorier; nationella prov; diskursanalys; fe-nomenologi; positiv essentialism; verklighetsprövande; livsförståelseutvecklande; livsberät-tande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att synliggöra vilken eller vilka av de fem religionsdidaktiska teorierna, fenomenologisk, verklighetsprövande, tolkande, livsförståelseutvecklande respektive livsberättande, som är explicit eller implicit närvarande i det nationella provet i religionskun-skap, från 2013, i årskurs nio. Den huvudsakliga frågeställningen syftar till att svara på hur dessa teorier kan relateras till det nationella provets uppgifter med tillhörande texthäften. LÄS MER

  5. 15. Kön, genus och jämställdhet i fritidshemmet. En kvalitativ studie om pedagogers och lärares tal i relation till den fritidspedagogiska verksamheten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kirstine Magnussen; Nora Miftari; [2022-03-17]
    Nyckelord :Fritidshem; genus; kön; jämställdhet; essentialism; socialkonstruktionism; pedagoger; skola; grundskola;

    Sammanfattning : Genom vår utbildning har vi stött på olika komplexa situationer av pedagogers tal och agerande i relation till genus, kön och jämställdhet. Vi såg att pedagogernas tal och föreställningar var starkt kopplade till traditionella könsmönster. LÄS MER