Sökning: "estetik i gymnasieskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden estetik i gymnasieskolan.
1. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER
2. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER
3. Det fysiska rummets möjligheter och begränsningar för utforskande lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I den här undersökningen har jag intresserat mig för hur elever i gymnasieämnet fotografisk bilduppfattar utformningen av sin fysiska lärandemiljö. Syftet med studien är att ur ett elevperspektivsynliggöra vilka möjligheter och begränsningar klassrummets fysiska utformning kan skapa förutforskande lärprocesser. LÄS MER
4. EN ANATOMISKT KORREKT DRAKE : En studie om speldesign och värdegrund på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Fokus för denna studie blir att ta reda på vad som är normerande estetik inom de TV- och dataspel som elever på estetiska program med spelinriktning på gymnasieskolan själva spelar. I studien jämförs den estetiken med elevernas egna bildskapande i bildämnet i skolan. LÄS MER
5. Läsa – varför då? : Förändrade attityder till litteratur i en elitskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : The purpose of this study has been to find out whether the knowledge of literature, and reading in general, is a sign of high social status in the younger generations as well as the older ones. Therefore, alumni from the elite high school Stockholms Musikgymnasium, born between 1946 and 2002, were selected as subjects for the research. LÄS MER