Sökning: "estetik och matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden estetik och matematik.

  1. 1. Estetikens roll i naturvetenskapligundervisning ur ett F-3 perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Pia Mellqvis; Mattias Nilsson; [2023]
    Nyckelord :estetik; estetiska omdömen; estetiska uttryck; förundran; lågstadiet; lärande; motivation; naturvetenskap; observationsförmåga;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med avsikt att besvara frågan om vilken roll estetik kan ha för elevers lärande inom naturvetenskaplig undervisning ur ett F-3 perspektiv. För att ge svar på frågeställningen valdes totalt 11 vetenskapliga artiklar ut. Datainsamlingen gjordes via databaserna ERIC, ERC, SwePub samt genom sekundärsökning. LÄS MER

  2. 2. Beräkningsmodell för infästning av taktass på lättbalk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

    Författare :Valeriia Amosova; [2023]
    Nyckelord :taktass; beräkningsmodell; infästmetoder; lättbalk. takstol; taksprångkonstruktion;

    Sammanfattning : Vid byggande av takstolar med lättbalkar kan det vara utmanande att uppnå det traditionella utseendet på taktassar. För att lösa detta används ofta en monterad taktass av konstruktionsvirke för att uppnå önskad estetik. LÄS MER

  3. 3. Estetiska uttrycksformer som metod och innehåll i förskolan : en systematisk forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Andreasson; Linnéa Björklund; [2023]
    Nyckelord :barns agency; estetiska läroprocesser; estetiska transformationer; estetiska uttrycksformer; förskola; multimodalitet; systematisk forskningssammanställning;

    Sammanfattning : I denna systematiska forskningssammanställning lyfts estetiska uttrycksformer i relation till Barnkonventionen artikel 13 och 31 samt Lpfö 18. Problematisering sker kring formuleringeni Lpfö 18 om att estetik ska vara både metod och innehåll i förskolan och komplexiteten det innebär för förskollärares uppdrag. LÄS MER

  4. 4. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Kattler; [2022]
    Nyckelord :estetisk lärprocess; fysisk aktivitet; kinestetiskt lärande; logocentrism; multimodalitet; radikal estetik; rörelsekommunikation; transspråkande;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Estetiken kan bidra till roligare matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur elever reagerar på estetik och hur estetiska lärprocesser kan utveckla elevers förståelse för multiplikationens innebörd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Jenny Persson; Malin Ohlson; [2021]
    Nyckelord :Matematikundervisning; estetik;

    Sammanfattning : Bakgrund Det står i läroplanen att eleverna ska få bildning utifrån bland annat estetiska och sinnliga aspekter. Trots detta visar forskning att detta sker med begräsning i dagens skolor. LÄS MER