Sökning: "estetisk analys"

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser innehållade orden estetisk analys.

  1. 1. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veaceslav Bendersky; [2024]
    Nyckelord :Slöjddidaktik; tyst kunskap; didaktiska ramar.;

    Sammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER

  2. 2. ”Ramarna blev för begränsande” : Förskollärares perspektiv på kreativitet före och efter Läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Henrik Möller; [2023]
    Nyckelord :Preschool; creativity; preschool teachers; education; curriculum; time efficiency; Förskola; kreativitet; förskollärare; utbildning; läroplan; tidseffektivisering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att genom ett nu och då perspektiv analysera hur förskollärare utbildade före och efter läroplanen resonerar kring begreppet kreativitet och vilken plats den har i förskolan. För att närma sig detta intervjuade författaren tre förskollärare som fick sin utbildning på 70 och 80-talet, före läroplanen, samt tre förskollärare utbildade mellan 2008–2022, efter läroplanen. LÄS MER

  3. 3. Jag känner själv hur glad jag blir, jag blir så glad alltså det är ju inte klokt : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt i relation till musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Felicia Miltén; Annie Strandberg; [2023]
    Nyckelord :Musik; förskollärare; förskola; musikalitet; mål och medel; fenomenologi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Musik utgör en stor del i förskolans vardag och bedrivs både på barns och förskollärares initiativ. Det råder inget tvivel om att musik bidrar med glädje i och utanför förskolans väggar och kan gynna barns utveckling på ett mångsidigt sätt. LÄS MER

  4. 4. Konståkning en definition av ”blod,svett och tårar”. : En kvalitativ intervjustudie om konståkares upplevelser och erfarenheter av kroppsuppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Gabriella Levinsson Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Body image; Figure skating; Experiences; Aesthetic sport; Kroppsuppfattning; Konståkning; Erfarenheter; Estetisk idrott;

    Sammanfattning : Konståkningen är en del av något som kallas estetisk idrott. Det är en sport som kan vara väldigt påfrestande för atleten vilket kan resultera i antingen en bra kroppsuppfattning eller en dålig. På grund av detta blev syftet med studien att undersöka konståkares erfarenheter och upplevelser av kroppsuppfattning. LÄS MER

  5. 5. Svensklärares erfarenheter av att använda film i undervisningen på gymnasiet : En undersökning med fokus på en efferent lässtil

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :”Det vidgade textbegreppet”; efferent; estetisk; verkningsmedel; analys; läsförstå- else; ”kritiskt förhållningssätt”; literacy; litteracitet; film; spelfilm; svenska; svenskämnet; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : I skolans svenskämne ingår det att elever får ta del av fiktioner i form av skönlitteratur, men det vidgade textbegreppet innebär att text inte alltid behöver vara typografisk text i tryckta böcker. Även film kan med det vidgade textbegreppet ses som en text som kan läsas. LÄS MER