Sökning: "estetisk didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden estetisk didaktik.

  1. 1. Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kler Moo; Sebastian Wojahn; [2023]
    Nyckelord :didactics; preschool; music; teaching; aesthetics; subject; method; didaktik; förskollärare; förskola; musik; undervisning; estetik; uttrycksform; ämne; metod;

    Sammanfattning : Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. LÄS MER

  2. 2. Dans i förskolans planerade undervisning : En intervjustudie om hur förskollärares erfarenheter påverkar undervisningen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nicole Käller; [2023]
    Nyckelord :Dans i förskolan; planerad undervisning; kroppslig erfarenhet;

    Sammanfattning : Dans är en estetisk uttrycksform, ett estetiskt ämne och ett språk och har därmed en betydelsefull del i barns uttryckande och utveckling och är en del av de ämnesområden som förskolan ska arbeta med. Med utgångspunkter i Lindqvist och Pastorek Gripsons (2021) artikel så kommer denna studie fördjupa sig i dansen i den planerade undervisning, utifrån förskollärarnas beskrivning med hjälp av intervjuer. LÄS MER

  3. 3. "Eleverna ska förstås få läsa för lusten och glädjen" : En komparativ analys av synen på skönlitteratur i grundskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Olsson; Linn Larsson; [2022]
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; litteraturundervisning; legitimering; efferent läsning; estetisk läsning;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna verkar det ha skett en förskjutning mot mer mätbara aspekter i skolans styrdokument. Detta är något som har väckt tankar kring vad det får för konsekvenser för litteraturundervisningen, då skönlitteraturen och de tolkningar och reflektioner som hör till läsningen är svåra att mäta och bedöma. LÄS MER

  4. 4. En estetisk introduktion : en intervjustudie om förskollärares syn på trygg anknytning och de estetiska uttrycksformerna i samband med en introduktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Ida Bolin; Stina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Attachment; art; drama; aesthetic forms of expression; preschool; preschool teacher; introduction; music; security; Anknytning; bild; drama; estetiska uttrycksformer; förskola; förskollärare; introduktion; musik; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare planerar introduktionen och hur drama, musik och bild används för att skapa en trygg anknytning till barn. I studien användes Bowlbys anknytningsteori och Lev Vygotskijs teori om det sociokulturella perspektivet som utgångspunkt för att undersöka hur de estetiska uttrycksformerna, drama, musik och bild, kan användas vid med anknytningen vid en introduktion. LÄS MER

  5. 5. ”resa både i tiden, i rymden och i hela världen” : En kvalitativ intervjustudie av fyra F–3-lärares didaktiska förhållningssätt i arbetet för att främja elevers meningsskapande och förståelse för sig själva och sin omvärld genom skönlitteraturen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Basualto; Erika Udén Möller; [2022]
    Nyckelord :Meningsskapande; sociala samspel; skönlitteratur; textsamtal;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka fyra F–3-lärares didaktiska förhållningssätt i arbetet för att främja elevers meningsskapande och förståelse för sig själva och sin omvärld genom skönlitteraturen. Studiens resultat grundar sig på kvalitativa intervjuer av fyra F-3-lärare. LÄS MER