Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Människan och litteraturen : En undersökning av skönlitteraturs potential till estetisk anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Isak Olsson; [2023]
    Nyckelord :grundskola; gymnasieskola; skönlitteratur; estetisk läsning; estetisk anknytning; elever; litteraturundervisning; svenskundervisning; bokval; läsupplevelse; barn och unga; fantasi; kreativitet; läslust; svenska; styrdokument;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att belysa olika sätt genom vilka läsare kan skapa en potentiell anknytning till skönlitteratur. I fokus ligger den estetiska och förtrollande upplevelse som litterära verk kan erbjuda när läsningen går bortom det analytiska målet, vilket dominerar styrdokumentens syn på litteraturens användning i skolans klassrum. LÄS MER

  2. 2. Som vi ropar får vi svar : Att främja estetisk läsning – En undersökning av litteraturdidaktiskt material från Litteraturbanken.se genom Louise M. Rosenblatts transaktionsteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Yrr Åslund; [2023]
    Nyckelord :Rosenblatt; Litteraturbanken; transactional theory; read theory; aesthetic; efferent.; Rosenblatt; Litteraturbanken; transaktionsteori; lästeori; estetisk; efferent.;

    Sammanfattning : This study aims to explore how well literature with a linked pedagogical material from Litteraturbanken skola correlates with pedagogical material that will promote aesthetic reading in accordance with Louise M. Rosenblatt’s transactional theory. LÄS MER

  3. 3. Att väcka läslust : Lärarnas erfarenheter av motiverande metoder och faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Balic; Lejla Fejzulovska McDaniel; [2023]
    Nyckelord :Läsengagemang; läsfrämjande; läsförmåga; läslust; läsmotivation;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att ungdomars läsvanor har förändrats vad gäller skönlitterär läsning är detta examensarbetes syfte att undersöka vilka läsfrämjande metoder lärare använder i sin undervisning i syfte att väcka läslust samt deras upplevelser kring hur deras arbete stimulerar elevers läsmotivation. Syftet är också att undersöka vilka upplevelser läraren har av andra faktorer som kan komma att påverka elevers läsmotivation. LÄS MER

  4. 4. Svensklärares erfarenheter av att använda film i undervisningen på gymnasiet : En undersökning med fokus på en efferent lässtil

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :”Det vidgade textbegreppet”; efferent; estetisk; verkningsmedel; analys; läsförstå- else; ”kritiskt förhållningssätt”; literacy; litteracitet; film; spelfilm; svenska; svenskämnet; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : I skolans svenskämne ingår det att elever får ta del av fiktioner i form av skönlitteratur, men det vidgade textbegreppet innebär att text inte alltid behöver vara typografisk text i tryckta böcker. Även film kan med det vidgade textbegreppet ses som en text som kan läsas. LÄS MER

  5. 5. 2010-talets läsfrämjande satsningar : En innehållsanalys av Läslyftet och läslovet med utgångspunkt i läsfrämjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jennifer Eriksson; [2023]
    Nyckelord :läslust; estetisk läsning; efferent läsning; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : This study examines two Swedish projects, Läslyftet (the Reading Lift) and läslovet (the Reading Break), and a selection of texts in them by using the qualitative content analysis. The purpose of the study is to investigate what the content is in four modules that emphasize reading. LÄS MER