Sökning: "estetisk läsning"

Visar resultat 21 - 25 av 75 uppsatser innehållade orden estetisk läsning.

  1. 21. "Man behöver inte älska att läsa men man ska ha läst böcker" : Efferent eller estetisk läsart i boksamtal inom högstadiets litteraturundervisning

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Linnéa Röstlund; [2021]
    Nyckelord :Efferent och estetisk läsning; skönlitteratur; litteraturundervisning; boksamtal; läsarter;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Bauman, förintelsen och dess etiska problem : En läsning av Zygmunt Baumans Auschwitz och det moderna samhället i dialog med Moishe Postone, Richard L. Rubenstein och Hannah Arendt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Spånberg Martin; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag sociologen Zygmunt Baumans analys av förintelsen i dialog med historikern Moishe Postone, teologen Richard L. Rubenstein och den politiska teoretikern Hannah Arendt. LÄS MER

  3. 23. Förfölj mig : En läsning av Sara Lidmans Bära mistel

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Klara Meijer; [2020]
    Nyckelord :Sara Lidman; nakenhet; abjekt; Orfeus; subjektivering;

    Sammanfattning : Kärlek har beskrivits som en estetisk och etisk grund i Sara Lidmans författarskap. Men vad står denna kärlek för och vad står den i relation till? Utifrån Lidmans roman Bära mistel (1960) undersöker uppsatsen bland annat denna fråga. LÄS MER

  4. 24. Lära lärare lyrik : Poesins roll inom ämneslärarutbildningens svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Karolina Pettersson; [2020]
    Nyckelord :efferent läsning; estetisk läsning; lärarutbildning; poesi; poesididaktik; svenskämnet; utbildningens funktioner;

    Sammanfattning : Lyrik är en av de stora litteraturvetenskapliga genrerna vid sidan av epik och dramatik och förväntas därför finnas med i alla kurser inom svenskämnet på gymnasiet. Svensk poesididaktisk forskning är emellertid inte vanligt förekommande och särskilt inte studier som undersöker poesins roll inom lärarutbildningen. LÄS MER

  5. 25. Våld i nära relationer- ett ämne för litteraturundervisningen på gymnasiet? : En studie av svensklärares inställning till och förutsättningar för att med eleverna läsa och samtala om våld i nära relationer inom ramen för litteraturundervisningen

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Ekström Sandstedt; [2020]
    Nyckelord :våld i nära relationer; litteraturundervisning; känsliga ämnen; gymnasiet; estetisk och efferent läsning; handlingsutrymme; situationsdefinition;

    Sammanfattning : Våld i nära relationer är ett samhällsproblem. Ett problem som drabbar den uppväxande generationen hårt. Ungdomar kan bevittna den här typen av våld i hemmet samt utsättas för det i egna relationer. De unga personer som utsätts för våld i en nära relation vänder sig främst till vänner för att få stöd. LÄS MER