Sökning: "estetisk läsning"
Visar resultat 21 - 25 av 75 uppsatser innehållade orden estetisk läsning.
21. "Man behöver inte älska att läsa men man ska ha läst böcker" : Efferent eller estetisk läsart i boksamtal inom högstadiets litteraturundervisning
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : .... LÄS MER
22. Bauman, förintelsen och dess etiska problem : En läsning av Zygmunt Baumans Auschwitz och det moderna samhället i dialog med Moishe Postone, Richard L. Rubenstein och Hannah Arendt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I denna uppsats undersöker jag sociologen Zygmunt Baumans analys av förintelsen i dialog med historikern Moishe Postone, teologen Richard L. Rubenstein och den politiska teoretikern Hannah Arendt. LÄS MER
23. Förfölj mig : En läsning av Sara Lidmans Bära mistel
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Kärlek har beskrivits som en estetisk och etisk grund i Sara Lidmans författarskap. Men vad står denna kärlek för och vad står den i relation till? Utifrån Lidmans roman Bära mistel (1960) undersöker uppsatsen bland annat denna fråga. LÄS MER
24. Lära lärare lyrik : Poesins roll inom ämneslärarutbildningens svenskämne
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Lyrik är en av de stora litteraturvetenskapliga genrerna vid sidan av epik och dramatik och förväntas därför finnas med i alla kurser inom svenskämnet på gymnasiet. Svensk poesididaktisk forskning är emellertid inte vanligt förekommande och särskilt inte studier som undersöker poesins roll inom lärarutbildningen. LÄS MER
25. Våld i nära relationer- ett ämne för litteraturundervisningen på gymnasiet? : En studie av svensklärares inställning till och förutsättningar för att med eleverna läsa och samtala om våld i nära relationer inom ramen för litteraturundervisningen
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Våld i nära relationer är ett samhällsproblem. Ett problem som drabbar den uppväxande generationen hårt. Ungdomar kan bevittna den här typen av våld i hemmet samt utsättas för det i egna relationer. De unga personer som utsätts för våld i en nära relation vänder sig främst till vänner för att få stöd. LÄS MER