Sökning: "estetiska erfarenheter"

Visar resultat 11 - 15 av 253 uppsatser innehållade orden estetiska erfarenheter.

  1. 11. “Jag kallar arbetet med dessa estetiska uttrycksformer kommunikationskultur.” : En kvalitativ studie om dans och drama i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Ana Ester Rosgrim; Renata Lima; [2023]
    Nyckelord :Dance; drama; aesthetic learning processes; sociocultural theory; zone of proximal development; Dans; drama; estetiska lärprocesser; sociokulturella teori; den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Dans och drama är viktiga delar i vad estetiska ämnen erbjuder men trots detta uteblir de från många förskolor, används sporadiskt eller bara som hjälpmedel för att undervisa andra ämnen. Syftet med denna studie är att analysera hur förskollärarna och kulturpedagogerna beskriver användningen av estetiska uttrycksformer som dans och drama i undervisningen och varför dessa estetiska uttrycksformer ofta uteblir. LÄS MER

  2. 12. Musicerande i fritidshem, att skapa ett engagemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Emil Hassel; Arian Xhahnemi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Musik är ett ämne som vanligtvis brukar utövas under skoldagen av en legitimerad lärare som har musik som inriktning. Musikämnet ingår även i betygssystemet vilket det inte gör på fritidshemmet. LÄS MER

  3. 13. Undervisning gällande integrerade elever : En studie om fem lärares förutsättningar att undervisa elever mottagna i grundsärskolan som får sin utbildning i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Birgitta Backstad; [2023]
    Nyckelord :adapted primary school; working method; prerequisites; primary special school; primary school; integration; teaching; anpassad grundskola; arbetssätt; förutsättningar; grundsärskolan; grundskolan; integrering; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Grundsärskoleelever som får sin undervisning i grundskolan årskurs 7-9 tillhör en minoritetsgrupp bland elever i svensk skola. Då skollagen ger kommuner frihet att utforma förutsättningarna för integrerade elever på många olika sätt tillkom studien i syfte att bidra med kunskap om undervisning av integrerade elever. LÄS MER

  4. 14. Utvecklande eller utmattande? : En fenomenologisk studie av gymnasieeleversuppfattning om koncentrationsläsning inombildämnet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Minna Flodmark; [2023]
    Nyckelord :Koncentrationsläsning; fenomenologi; undervisningsmetodik; ramfaktorteorin; bildpedagogik;

    Sammanfattning : Inom läroplansteori behandlas aspekter av effektivitet och utförbarhet inomskolans verksamhet. Syftet med detta arbete är att undersöka gymnasieeleversuppfattningar och erfarenheter av koncentrationsläsning som undervisningsformoch dess utförbarhet i en samtida gymnasieskola. LÄS MER

  5. 15. ATT BEDÖMA SAMSPEL : En studie om musiklärares erfarenheter och förhållningssätt till bedömning i ensemble och musicerande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Robert Stenvall; [2023]
    Nyckelord :Ensemble; formativ bedömning; musicerande; musikdidaktik; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar musiklärares arbete med bedömning i ensemble på gymnasiet och musicerande på grundskolan där musiklärarnas erfarenheter, tillvägagångssätt och förhållningssätt till bedömning i deras undervisning har undersökts. Studiens syfte är att utveckla kunskap om musiklärares tillämpningar av formativ respektive summativ bedömning i ensemblespel och musicerande samt vilka möjligheter och svårigheter som det innefattar. LÄS MER