Sökning: "estetiska erfarenheter"

Visar resultat 21 - 25 av 253 uppsatser innehållade orden estetiska erfarenheter.

  1. 21. Konstens betydelse för vår tillblivelse : - en fallstudie på folkhögskola

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och vuxnas lärande

    Författare :Hanna Wretmark; [2023]
    Nyckelord :subjektifiering; konst; folkhögskola; undervisning; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Konstnärliga uttryck är centrala för människan och har en potential att beröra oss. Vi kan ge­nom konsten uppleva sådant som vi inte själva har någon erfarenhet av, genom att någon skickligt har fångat en erfarenhet som levandegörs för en annan människa på scen, i ett musikstycke eller i ett konstverk. LÄS MER

  2. 22. På Jakt Efter Teaterns Smak Och Dramats Arom : En Studie Om Sinnena Och Synestesi Som Pedagogisk Resurs Inom Drama- Och Teater-Estetiska Lärprocesser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Harón Sánchez; [2023]
    Nyckelord :Senses and Synaesthesia; Modalities; Multiliteracies pedagogical theory; Theory of imagination; Aesthetic learning processes; Metaxis; Proust memories; Phenomenology of Perception; Vygotski; Augusto Boal; Merleau-Ponty; Marcel Proust.; Sinnena och synestesi; modaliteter; multilitteracitetspedagogisk teori; föreställningsförmåga fantasi; estetiska lärprocesser; metaxis; proustminne; fenomenologi; kroppsfenomenologi; Vygotski; Augusto Boal; Merleau-Ponty; Marcel Proust.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker sinnena och synestesi som pedagogisk resurs inom det drama-och teaterpedagogiska fältet. Covid-19-restriktionerna under 2020/21 ledde till anpassningar i studien där empiri från fysiska träffar föll bort. LÄS MER

  3. 23. HUR BILD-UPPGIFTER KONSTRUERAS OCH ANVÄNDS : Lärares tankar och erfarenheter kring öppna och stängda uppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sara Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Uppgiftskonstruktion; öppna uppgifter; stängda uppgifter; mediering; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Det här arbetet undersöker hur bildlärare arbetar med uppgiftskonstruktion inom kategorierna öppna och stängda uppgifter, samt hur de uppgifterna är designade för att möta hela klassens behov oavsett variation av kunskap bland eleverna. Utöver detta undersöks hur lärarna arbetar med anpassningar och justeringar under konstruktionen av uppgifterna, under lektionen samt efter användning. LÄS MER

  4. 24. ”Jag tänker mig ingen förskola utan…” : En kvalitativ studie om förskollärares syn på och deras beskrivna arbete med bildskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Amanda Palm; Moa Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Art; image creation; aesthetics; preschool teachers; preschool; Bild; bildskapande; estetik; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Estetiken har alltid varit en central del i förskolans vardag och genom estetiska inslag ges barnen möjlighet att utforska sin omvärld. I förskolan bör barn få erfarenheter och kunskaper om den estetiska uttrycksformen bild genom att arbeta och förstå bild som mål i sig och som ett medel för att nå andra kunskaper. LÄS MER

  5. 25. Bildämnet och digitaliseringen : En enkätstudie om hur bildlärare på högstadiet använder digitala medier i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Olivia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :digitalisering av skolan; ämneskompetens; estetiska ämnen; ramfaktort;

    Sammanfattning : Studien syftar att öka förståelsen kring vilka strategier som bildlärare på högstadiet använder när de planerar och genomför bildundervisning med fokus på digitala medier, samt vilka faktorer som påverkar bildlärarnas val när det kommer till användningen av digitala medier i sin undervisning. Mina egna erfarenheter av digitala medier i ämneslärarutbildningen och i skolmiljöer ligger som grund för studien. LÄS MER