Sökning: "estetiska erfarenheter"
Visar resultat 21 - 25 av 253 uppsatser innehållade orden estetiska erfarenheter.
21. Konstens betydelse för vår tillblivelse : - en fallstudie på folkhögskola
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och vuxnas lärandeSammanfattning : Konstnärliga uttryck är centrala för människan och har en potential att beröra oss. Vi kan genom konsten uppleva sådant som vi inte själva har någon erfarenhet av, genom att någon skickligt har fångat en erfarenhet som levandegörs för en annan människa på scen, i ett musikstycke eller i ett konstverk. LÄS MER
22. På Jakt Efter Teaterns Smak Och Dramats Arom : En Studie Om Sinnena Och Synestesi Som Pedagogisk Resurs Inom Drama- Och Teater-Estetiska Lärprocesser
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker sinnena och synestesi som pedagogisk resurs inom det drama-och teaterpedagogiska fältet. Covid-19-restriktionerna under 2020/21 ledde till anpassningar i studien där empiri från fysiska träffar föll bort. LÄS MER
23. HUR BILD-UPPGIFTER KONSTRUERAS OCH ANVÄNDS : Lärares tankar och erfarenheter kring öppna och stängda uppgifter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Det här arbetet undersöker hur bildlärare arbetar med uppgiftskonstruktion inom kategorierna öppna och stängda uppgifter, samt hur de uppgifterna är designade för att möta hela klassens behov oavsett variation av kunskap bland eleverna. Utöver detta undersöks hur lärarna arbetar med anpassningar och justeringar under konstruktionen av uppgifterna, under lektionen samt efter användning. LÄS MER
24. ”Jag tänker mig ingen förskola utan…” : En kvalitativ studie om förskollärares syn på och deras beskrivna arbete med bildskapande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Estetiken har alltid varit en central del i förskolans vardag och genom estetiska inslag ges barnen möjlighet att utforska sin omvärld. I förskolan bör barn få erfarenheter och kunskaper om den estetiska uttrycksformen bild genom att arbeta och förstå bild som mål i sig och som ett medel för att nå andra kunskaper. LÄS MER
25. Bildämnet och digitaliseringen : En enkätstudie om hur bildlärare på högstadiet använder digitala medier i bildundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Studien syftar att öka förståelsen kring vilka strategier som bildlärare på högstadiet använder när de planerar och genomför bildundervisning med fokus på digitala medier, samt vilka faktorer som påverkar bildlärarnas val när det kommer till användningen av digitala medier i sin undervisning. Mina egna erfarenheter av digitala medier i ämneslärarutbildningen och i skolmiljöer ligger som grund för studien. LÄS MER