Sökning: "estetiska lärprocesser förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade orden estetiska lärprocesser förskolan.

  1. 11. Estetiska uttrycksformer i förskolan. : En kvalitativ studie där förskollärare beskriver sina erfarenheter av att arbeta med estetiska uttrycksformer i förskolans praktik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lenore Karlsson; Lara Gehlin; [2022]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; sociokulturella perspektivet; lärmiljö; kommunikation; förskola.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sina erfarenheter av att arbeta med estetiska uttrycksformer och hur det bidrar till att barn får uttrycka sig, samt vilken påverkan den fysiska och sociala miljön har. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och en kvalitativ forskningsansats. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares förhållningssätt till estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Jonsson; Johanna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; identitetsskapande; kommunikation; samspel; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förhållningssätt och perspektiv till estetiska lärprocesser i förskolan. Empirin i studien utfördes genom kvalitativa intervjuer med fem förskollärare från olika förskolor i två kommuner i norra Sverige. Där fyra av dessa utfördespå deras arbetsplats och en digitalt. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares arbete med konstaktiviteter : Barns utveckling i samband med konst och konstnärliga uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Jonsson; Izabella Bartholdsson; [2022]
    Nyckelord :konst; utveckling; förskola; kommunikation; sociala förmågor; konstaktiviteter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Konst ses som ett betydelsefullt kommunikationsverktyg där barnen ges möjlighet till att uttrycka sina tankar, ideer, åsikter och känslor. Arbetet med konst och dess uttrycksformer anses vara en viktig del i att ge barn en djupare förståelse, exempelvis för olika begrepp. LÄS MER

  4. 14. Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare stödjer flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emelie Jonsson; Beri Yenigün; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte att öka kunskapen om hur förskollärare beskriver sitt arbete för att stötta flerspråkiga barn i deras språkliga utveckling i förskolan. För att undersöka detta har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER

  5. 15. Estetiska lärprocesser i förskolan : Förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Kaski; Natasha Brinjak; [2022]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetiska uttryckssätt; estetiska aktiviteter; estetik; skapande; sinnen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning Yngre barn utforskar sin omvärld med hjälp av sina sinnen. Förskollärarna behöver i det här sammanhanget goda kunskaper när det gäller barns utveckling av sinnena samt känna sig trygga i att arbeta med estetiska lärprocesser och på så sätt uppfylla målen i läroplanen förförskolan (Vikingsen, 2020, ss. LÄS MER