Sökning: "estetiska omdömen"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden estetiska omdömen.
1. Variationer i estetiskt lyssnande : nio gymnasieelevers verkliggörande av Wéi biān sān jué
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Utifrån syftet att undersöka de variationer som finns i hur gymnasieelever lyssnar på musik presenterar detta arbete analyser av de beskrivningar som nio gymnasieelever gör av sina lyssningsupplevelser av qínstycket Wéi biān sān jué. Analyserna sker utifrån en syn på estetiska (icke-analytiska) lyssningsmodus som icke-dualistiska–något som lyssnare stämmer sig till och verkliggör snarare än lyssnar på. LÄS MER
2. Estetikens roll i naturvetenskapligundervisning ur ett F-3 perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med avsikt att besvara frågan om vilken roll estetik kan ha för elevers lärande inom naturvetenskaplig undervisning ur ett F-3 perspektiv. För att ge svar på frågeställningen valdes totalt 11 vetenskapliga artiklar ut. Datainsamlingen gjordes via databaserna ERIC, ERC, SwePub samt genom sekundärsökning. LÄS MER
3. Fint&Fult : En undersökning av hur estetiska omdömen kan argumenteras för rationellt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Hur kan estetiska omdömen diskuteras rationellt? Syftet med undersökningen är att uppmärksamma att estetiska värdefrågor faktisk spelar roll i skolan på många nivåer som vid bedömningar, kanoniska urval, i diskussioner och sätt att behandla dessa måste hittas. Därför behöver förståelsen för de estetiska värdenas grund öka och i uppsatsen undersöks hur dessa värden kan argumenteras för rationellt. LÄS MER
4. Konsten att ge feedback I ensemble och till ensemblesångare - en kvalitativ studie om ensemblelärares arbete med feedback på estetiska programmet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Under många år av studier inom musik har jag som sångare upplevt att jag sällan får samma konkreta feedback som andra instrumentalister i ensemblesammanhang. Många sångare med liknande erfarenheter verkar ha upplevt samma sak. LÄS MER
5. Musiklärare och digitala verktyg : En studie om hur musiklärare beroende på generation, erfarenhet och intresse hanterar digitala verktyg.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Denna studie har haft för avsikt att få djupare kunskap om några musiklärares hantering av digitala verktyg men också för att se om generation, erfarenhet eller intresse har någon inverkan på detta. Genom kvalitativa intervjuer av fem lärare som tillsammans representerar tre årtionden har studien visat att det inte är någon större skillnad mellan åldersgrupperna. LÄS MER