Sökning: "estetiska processer"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden estetiska processer.

  1. 1. En kreativ kommunikation : En kvalitativ studie om hur förskollärare använder estetiska lärprocesser för att gynna barns kommunikation och samspel.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hilda Englund; Selma Lidström; [2024]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; undervisning; förskollärarens förhållningssätt; kommunikation; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur förskollärare använder estetiska lärprocesser för att gynna barnens kommunikation och samspel mellan varandra. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet och den kvalitativa metoden där semistrukturerade intervjuer använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. “Jag för en envis kamp mot mandalas och färgläggningsbilder”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Fanny Sundin; Linnéa Svensson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Bildskapande; fritidshem; diskurs; kritisk diskursanalys; estetiska lärprocesser; Lindströms modell; meningsskapande; lärande om bild; bild;

    Sammanfattning : Bildskapande är ett eftersatt forskningsområde, inte minst inom fritidshemmet. I tidigare forskning framkommer det att bildskapandets processer är svåra att mäta och prioriteras ofta bort. LÄS MER

  3. 3. Ateljén, där kreativa avtryck bor : - En kvalitativ bildanalys av förskoleateljéer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Pauline Schlack Moilanen; Tove Wantzin; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; atelier; intra-action; environment as the third teacher; visual ethnography; förskola; ateljé; intra-aktion; rummet som den tredje pedagogen; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bredda kunskapen om hur barns närvaro och avtryck syns i ateljén som rum när de inte är där samt hur intra-aktionen mellan olika aktörer främjar barns agens och estetiska processer. Studiens metod bygger på en visuell etnografisk undersökning, där empirin består av fotografiskt material som samlats in från ateljéer. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i hållbar utveckling med musik som verktyg - En studie om estetiska processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Dahlberg; [2023]
    Nyckelord :estetiska läroprocesser; hållbar utveckling; musikundervisning; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge klarhet i hur musiklärare kan arbeta med undervisning för hållbar utveckling utifrån frågorna; Hur arbetar musiklärare med undervisning för hållbar miljö och Hur arbetar musiklärare med undervisning för hållbar demokrati? Studien presenterar tidigare forskning om undervisning för hållbar utveckling för att få ett historiskt perspektiv på frågan. Studien tar också upp tidigare forskning om musikens roll på en skola och hur musiken kan användas ur ett hållbarhetsperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Den funktionella samhällsmedborgaren : en diskursanalys av läroplanernas syn på fostran inom Idrott och hälsa från 1962–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Thérèse Lindberg; Emilia Liebendörfer; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; physical education; dicipline; Idrott; gymnastik; Läroplan; läroplansteori; fostran; diskursanalys; idrott och hälsa; skolidrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studies syfte var att analysera den svenska skolans läroplaner under perioden 1962–2022, där vi mer specifikt avsåg att analysera vad som uttrycks om eleven som en funktionell samhällsmedborgare inom ämnet idrott och hälsa: Vilka centrala begrepp och värdeord används i läroplanerna över tid? Vilka egenskaper, utöver fysiska förmågor, lyfts fram i kursplanen ämnet idrott och hälsa? Utmärks utformningen av kursplanen i idrott och hälsa av kontinuitet eller förändring över tid? Teori och metod Användandet av en diskursanalys ser vi både som teori och metod för vår studie. Då det finns en mängd olika diskurser har vi valt att använda oss av kritisk diskursanalys kopplat till Faircloughs analysmodells tre olika nivåer. LÄS MER