Sökning: "estetiska uttrycksformer och digitala verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden estetiska uttrycksformer och digitala verktyg.

  1. 1. Kreativitet och digitala verktyg i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Khalil Afa; [2023]
    Nyckelord :Kreativitet; digitala verktyg; bildämne;

    Sammanfattning : Den ökande tillgången på digitala resurser i skolan och vad de eventuellt kan tillförabildundervisningen, bildämnets särart, som innebär estetiska uttrycksformer genom bild ochhur detta utförs, ligger till grund för intresset för den här studien.Syftet med studien är att undersöka en professionsrelevant kunskap om digitala redskapsbetydelse i bildämnet. LÄS MER

  2. 2. Skapande med estetiska uttrycksformer för lärande : Metoder och arbetssätt vid elevers dokumentationer av naturvetenskapligaundersökningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Agnes Bjerke; [2021]
    Nyckelord :Dokumentation; estetiska uttrycksformer; grundskola; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur och varför elever får arbeta med estetiska lärprocesser när de arbetar med sina dokumentationer av naturvetenskapliga undersökningar. Dokumentation av elevers laborationer genomförs vanligtvis med standardiserade laborationsrapporter men forskning visar att om estetiska lärprocesser integreras i elevernas arbete bidrar det till mer engagerade elever och en meningsfull undervisning. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med språkutvecklande modaliteter i svenskämnet : En litteraturstudie som undersöker hur modaliteter kombineras och används i förskoleklass och årskurs 1–3 ur ett språkutvecklande perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Brickarp; Josefin Kahn; [2021]
    Nyckelord :modalitet; multimodal; estetiska uttrycksformer; svenskämne; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Föreliggande litteraturstudie är baserad på tolv vetenskapliga artiklar med syfte att undersöka hur tidigare forskning beskriver användandet av kombinerade modaliteter inom svenskämnet. Studien beskriver hur modaliteter kan verka språkutvecklande i förskoleklass och årskurs 1–3 samt hur styrdokumenten behandlar modaliteter och multimodala arbetssätt. LÄS MER

  4. 4. "Barn som producenter inte konsumenter" : Ateljeristors design av estetisk undervisning med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Åhl; Linda Tång; [2021]
    Nyckelord :ateljerista; estetik; digitala verktyg; estetisk undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få mer kunskap om hur digitala verktyg används i estetisk undervisning i förskolan idag. För att uppnå syftet valdes en kvalitativ ansats där vi använt oss av semistrukturerade intervjuer av ateljeristor verksamma i förskolan. Studien utgår från ett designteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Metoder för skrivutveckling - Hjälp mig! Jag behöver fler metoder gällande skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Bastian Bergström; Fredrik Olsson; [2020]
    Nyckelord :Skrivutveckling; skrivinlärning; digitala verktyg; återkoppling och estetiska uttrycksformer.;

    Sammanfattning : Läraryrket är komplext och stor vikt läggs på att hitta fungerande skrivmetoder. Skrivinlärning sker på olika vis och därför är det bra om läraren hittar olika metoder för att träna och utveckla eleverna i sin skrivutveckling. För att tillgodose att varje elev lär sig krävs det fler än en utvecklingsmetod. LÄS MER