Sökning: "estetiska uttrycksformer skola"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden estetiska uttrycksformer skola.

  1. 16. Kan estetik ge kunskap liv? - en studie om estetikens roll och betydelse i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Martina Tallefors; [2009]
    Nyckelord :estetik och lärande; kultur i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att förstå hur lärare levandegör kunskap i en skola för alla samt att förstå pedagogers förhållningssätt till estetiska uttrycksformer i skolan. Vidare syftar studien på att beröra eventuella begränsningar som lärare ser med att införliva estetik i den egna un-dervisningen. LÄS MER

  2. 17. Estetiska uttrycksformer och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carola Åkesson; [2008]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; matematik; lärande; estetiska läroprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning har varit att ta reda på med vad estetiska uttrycksformer bidrar till vid lärande i matematik. Det var främst elevperspektivet jag var intresserad av. Min undersökning gjordes i årskurs 6 med 25 elever på en skola som ligger på landsbygden i Skåne. LÄS MER

  3. 18. Krock eller möte? Om pedagogers inställning till bildskapande i förskola och grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ing-Marie Alnås; Christina Vernblom; [2007]
    Nyckelord :Bildskapande; pedagoger; förskola; skola; guidning; styrning; estetiska uttrycksformer; estetik; lärande; stöd; fostran; subjektiva upplevelser;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats har varit att undersöka hur sex pedagoger i förskola och skola ser på och arbetar med bildskapande i verksamheterna. Vi ville också undersöka vilka likheter och skillnader vi kunde finna hos de två kategorierna av pedagoger. LÄS MER

  4. 19. Mellan visioner och traditioner : att konstruera sig själv som KME-lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Helena Malm; [2006]
    Nyckelord :läraryrket; läraridentiteten; ämnestraditioner; yrkestraditioner;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar det nya huvudämnet Kultur, medier och estetiska uttrycksformer(KME) vid lärarutbildningen i Malmö. Syftet med denna studie är att synliggöra olika möjligheter och hinder för studenternas konstruktion av sig själva som blivande KME – lärare, dels i förhållande till verksamheterna i förskola, skola och fritidshem och deras rådande yrkes- och ämnestraditioner och dels i förhållande till lärarutbildningens visioner med det nya huvudämnet KME. LÄS MER

  5. 20. "I am my own Che Guevara. I do my own revolution." ("Jag är min egen Che Guevara. Jag gör min egen revolution") Ett identitetsskapande arbete för två avgångselever med KME som huvudämne vid Lärarutbildningen, Malmö högskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sandra Dahlström; Gabriella Tinghammar J; [2006]
    Nyckelord :KME;

    Sammanfattning : Det finns, och kommer att finnas, olika sätt att arbeta som KME-lärare beroende på vem man är, vilka intressen man har, vad man vill, vilket sammanhang man söker sig till eller hamnar i. Varje blivande KME-lärare behöver bena upp vad kunskapsområdet KME kan betyda i den pedagogiska verksamheten och ett examensarbete ger utrymme för en sådan fördjupad undersökning. LÄS MER