Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lena Jonsson; Jennie Johansson; [2024-02-29]
    Nyckelord :lärandeobjekt; pedagoger; estetiska uttrycksformer; transdisciplinärt lärande; utvecklingsarbete; aktionsforskning; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER

  2. 2. “Låter jag sådär?” : Ljudinspelning som verktyg i sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Charlotta Valtersson; [2024]
    Nyckelord :Analys; digitala verktyg; inspelning; intervju; lärande; sociokulturellt perspektiv; sångundervisning; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med mer kunskap om hur ljudinspelning kan användas som ett verktyg för lärande i sångundervisning på ett estetiskt program på gymnasiet. Syftet har lett fram till tre frågeställningar: “Hur kan musiklärare använda ljudinspelning som ett verktyg för lärande i sångundervisning på gymnasiet?”, “Hur upplever sångelever, på ett estetiskt program i gymnasiet, ljudinspelning under sångundervisning?” och “Vilka verktyg kan sångelever på ett estetiskt program på gymnasiet använda för att äga sitt eget lärande med hjälp av sånginspelning?”. LÄS MER

  3. 3. Uppdraget för grundlärare i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kolbrún Egilsdóttir; Filip Strålman; [2023-10-26]
    Nyckelord :grundlärare i fritidshem; rektor; profession; yrkesidentitet; dubbla uppdrag; fritidshemmens kvalité; status.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se hur rektorer tilldelar uppgifter för grundlärare i fritidshem samt att ta reda på om rektorerna upplever att de tilldelade uppgifterna kan påverka kvalitén och status på fritidshemmen. Vår studie är kvalitativ och vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer med rektorer inom Göteborgs stad, där analysprocessen har utgått från professionsteorin. LÄS MER

  4. 4. ” Det ska det vara ett givande och tagande, men oftast är det fritids som får ge”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Axelsson; Monah Rekic; Johanna Romell; [2023-10-19]
    Nyckelord :Grundlärare i fritidshem; Grundlärare F-3; Rektor; Samverkan; Kompetens; Professionsteori; Socialpsykologisk teori; Elev.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur samverkan ser ut mellan grundlärare i fritidshem och grundlärare i F-3 utifrån grundlärare i fritidshems profession. Analysen handlar om vad samverkan mellan dessa lärargrupper innebär, vad lärargruppernas kompetenser består i, i relation till varandra, samt vad rektors ansvar är i samverkan. LÄS MER

  5. 5. Elevers uppfattningar om bildämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bassam Alsefi; [2023]
    Nyckelord :bildämne; bildämnets betydelse; bild i skola; bildämnet i skolan och estetiskt ämne.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om elevers uppfattningar om bildämnet i skolan. Syftet med mitt arbete är att undersöka elevers intresse av och motivation inom bildämnet och vilka anledningar som ligger till grund för elevernas uppfattningar om ämnet bild. LÄS MER