Sökning: "estetiskt lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 120 uppsatser innehållade orden estetiskt lärande.

  1. 21. “Lersträng och lavendelboll” : Åtta förskollärares syn på materialet lera i förskolans utbildning och undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Johansson; Marianne Törnberg; [2021]
    Nyckelord :lera; förskola; estetiskt lärande; material; förskollärare;

    Sammanfattning : I förskolans utbildning ska barnen ges tillfällen och möjligheter att uppleva estetiska lärprocesser. Estetiska lärprocesser främjar en kunskapsutveckling i vilken barnen får förena känslor, upplevelser, erfarenheter, kunskaper och analys till en helhet (Skolverket 2015, s. 3). Ett kreativt material med stor förändringsbarhet är lera. LÄS MER

  2. 22. Lärares syn på estetiska lärprocesser i matematikundervisningen för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ottilia Andersson; [2021]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; f-3; matematikundervisning; lärande av matematik.;

    Sammanfattning : För att lyfta fram lärarens syn på estetiska lärprocesser i matematikundervisningen genomfördes en kvalitativ intervjustudie med syfte att synliggöra hur lärare i årskurs F-3 upplever att estetiska lärprocesser används i matematikundervisningen, samt hur lärarna motiverar sin egen användning av detta. Studien skulle även visa på hur, och om, lärarna upplever att estetiska lärprocesser påverkar elevernas lärande i matematik. LÄS MER

  3. 23. Att förstå hållbarhet genom konstnärligt skapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ola Wiklund; [2021]
    Nyckelord :undervisning för hållbarhet; estetiska lärprocesser; embodied cognition; samläsning; integrerad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa förståelse kring hur konstnärlig verksamhet kan hjälpa elever till en integrerad förståelse för hållbarhet. Pedagoger inom de estetiskt praktiska ämnena talar om estetiska lärprocesser och att man kan lära genom konst. LÄS MER

  4. 24. Slöjd i grundskolan : Vad säger skolans styrdokument och vad säger kollegor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lotta Jarl; [2021]
    Nyckelord :slöjd; slöjdämnet; slöjdundervisning; praktiskt estetiskt ämne;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka lärares uppfattningar om slöjdämnet och dess bidrag till elevers kunskapsutveckling. Studien undersöker ur ett sociokulturellt perspektiv hur kollegor som undervisar i andra ämnen ser på slöjden. Bakgrunden är att slöjden ibland blir ifrågasatt, både av kollegor och i media. LÄS MER

  5. 25. “Det spelar ingen roll om jag sjunger braeller inte, det är inte det som är det viktiga utan det viktiga är att barnen får ut något av det, att det blir ett lustfyllt lärande för dem.” : - Pedagogers uppfattningar om musik som ettverktyg för barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Andrea Henriksson; Julia Lundgren; [2021]
    Nyckelord :förskola; Lindströms modell; lärande; musik; musikundervisning; pedagogers uppfattningar; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Denna studie gjordes i syfte att undersöka pedagogers uppfattningar om musik som ett verktyg för barns lärande samt vilka faktorer som påverkar detta arbete. Tidigare forskning visar att musik blir nedprioriterat i undervisningen, på grund av att bland annat pedagoger känner en osäkerhet kring arbetet med musik, samt att andra ämnen såsom språk och matematik prioriteras. LÄS MER