Sökning: "estetiskt lärande"
Visar resultat 21 - 25 av 120 uppsatser innehållade orden estetiskt lärande.
21. “Lersträng och lavendelboll” : Åtta förskollärares syn på materialet lera i förskolans utbildning och undervisning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I förskolans utbildning ska barnen ges tillfällen och möjligheter att uppleva estetiska lärprocesser. Estetiska lärprocesser främjar en kunskapsutveckling i vilken barnen får förena känslor, upplevelser, erfarenheter, kunskaper och analys till en helhet (Skolverket 2015, s. 3). Ett kreativt material med stor förändringsbarhet är lera. LÄS MER
22. Lärares syn på estetiska lärprocesser i matematikundervisningen för årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : För att lyfta fram lärarens syn på estetiska lärprocesser i matematikundervisningen genomfördes en kvalitativ intervjustudie med syfte att synliggöra hur lärare i årskurs F-3 upplever att estetiska lärprocesser används i matematikundervisningen, samt hur lärarna motiverar sin egen användning av detta. Studien skulle även visa på hur, och om, lärarna upplever att estetiska lärprocesser påverkar elevernas lärande i matematik. LÄS MER
23. Att förstå hållbarhet genom konstnärligt skapande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa förståelse kring hur konstnärlig verksamhet kan hjälpa elever till en integrerad förståelse för hållbarhet. Pedagoger inom de estetiskt praktiska ämnena talar om estetiska lärprocesser och att man kan lära genom konst. LÄS MER
24. Slöjd i grundskolan : Vad säger skolans styrdokument och vad säger kollegor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka lärares uppfattningar om slöjdämnet och dess bidrag till elevers kunskapsutveckling. Studien undersöker ur ett sociokulturellt perspektiv hur kollegor som undervisar i andra ämnen ser på slöjden. Bakgrunden är att slöjden ibland blir ifrågasatt, både av kollegor och i media. LÄS MER
25. “Det spelar ingen roll om jag sjunger braeller inte, det är inte det som är det viktiga utan det viktiga är att barnen får ut något av det, att det blir ett lustfyllt lärande för dem.” : - Pedagogers uppfattningar om musik som ettverktyg för barns lärande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie gjordes i syfte att undersöka pedagogers uppfattningar om musik som ett verktyg för barns lärande samt vilka faktorer som påverkar detta arbete. Tidigare forskning visar att musik blir nedprioriterat i undervisningen, på grund av att bland annat pedagoger känner en osäkerhet kring arbetet med musik, samt att andra ämnen såsom språk och matematik prioriteras. LÄS MER