Sökning: "estetiskt lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 120 uppsatser innehållade orden estetiskt lärande.

  1. 6. Estetiska lärprocesser och matematik : En studie om hur ett estetiskt arbetssätt i matematik kan påverka elevers inre motivation och känsla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alva Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; matematikundervisning; geometri; motivation; känsla;

    Sammanfattning : För att uppmärksamma hur estetiska lärprocesser kan bidra till matematikundervisningen framhåller denna studie hur elevernas affektiva faktorer, känsla och motivation, upplevs påverkas av ett estetiskt arbetssätt i matematik. För att undersöka detta genomfördes en lektionsserie på tre lektioner tillsammans med elever i årskurs 2. LÄS MER

  2. 7. “Man går in på Youtube sen hittar man danserna och sen dansar man såhär” : En barndomsstudie med inriktning digitalt medierad dans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tilde Freiholtz; Elin Veberg; [2023]
    Nyckelord :aesthetics; dance; preschool; childhood; sociology of childhood; children s perspective; digitalization.; estetik; dans; förskola; barndom; barndomssociologi; barns perspektiv; digitalisering.;

    Sammanfattning : Studiens syfte består av två delar där första delen handlar om att närma oss barns perspektiv gällande estetik där dans i förskolan är centralt. Detta genom att undersöka vilka kunskaper barn besitter om dans samt hur de förmedlar dessa. LÄS MER

  3. 8. “Den viktigaste delen av kreativitet är att det ger barnen nåt, det är den typen av kreativitet jag skulle vilja ha” : – En studie om förskollärares egenupplevda kreativitet i relation till undervisning i förskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linnea Willner; [2023]
    Nyckelord :Egenupplevd kreativitet; kreativa förmågor; kreativ undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärares egenupplevda kreativitet och hur den påverkar hur undervisning organiseras i förskolan, och de två frågeställningar som studien bygger på lyder: Hur resonerar förskollärare kring sina kreativa förmågor i relation till förskolan? Hur resonerar förskollärare kring vad som påverkar hur kreativ undervisning organiseras i förskolan? Studien har en kvalitativ ansats och grunden för studien är intervjuer genomförda med förskollärare. Studiens teoretiska perspektiv är Albert Banduras self-efficacy, översatt upplevd självförmåga, som syftar till människans tro på sin egen förmåga att klara av en handling i en särskild situation. LÄS MER

  4. 9. Portfoliometodik i tanke och praktik : – En studie av ämneslärares och gymnasieelevers erfarenheter av portfolioarbete på en gymnasieskola med estetisk profil.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Bernhard Sandqvist; Johanna Lindgren Örn; [2023]
    Nyckelord :Portfoliometodik; processorientering; målstyrning; gymnasieskola; bildämnet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka förståelsen för ämneslärares och gymnasieelevers erfarenheter av portfolioarbete i bild- och designämnen på en gymnasieskola med estetisk profil. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes med bildlärare och elever på en gymnasieskola med estetisk profil. LÄS MER

  5. 10. Förkroppsligad biologikunskap genom skapande aktiviteter : Ett kognitivt och estetiskt perspektiv på biologididaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :embodiment; aesthetic experience; full-hand drawing; model; representation; identity; förkroppsligande; estetisk upplevelse; skapande aktivitet; anteckna för hand; bygga modell; representation; identitet;

    Sammanfattning : Arbetet ställer frågor kring omfattningen, sammanhangen och anledningarna till varför elever och lärare genomför skapande aktiviteter i form av att anteckna, rita och bygga i biologiämnet. Svaren har inhämtats genom tematisk analys av enkätsvar från 98 elever samt 3 lärare i Biologi 1 och 2 på gymnasiet. LÄS MER