Sökning: "etablera sig på svenska marknaden"

Visar resultat 1 - 5 av 121 uppsatser innehållade orden etablera sig på svenska marknaden.

  1. 1. Svenska Företags Upplevelse av Psykiskt Avstånd vid Etablering i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lindberg; Andra Oachesu; [2023]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; uppsalamodellen; internationaliseringsprocess; kulturellt avstånd; ekonomiskt avstånd; geografiskt avstånd.;

    Sammanfattning : Asien har idag några av världens största marknader och med sin kraftiga tillväxt och ökande köpkraft finns det ett ökat intresse för internationella företag att etablera sig. Det finns däremot en skillnad mellan marknader i form av ett psykiskt avstånd och dess beståndsdelar: kulturellt, ekonomiskt och geografiskt avstånd. LÄS MER

  2. 2. Som ett paket på posten : En analys av marknaden för paketleveranser till privatpersoner

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Erica Hägglund; Anna Wikström; [2023]
    Nyckelord :B2C; Competition; Consumer choice; E-commerce; Parcel deliveries; Price survey; SCP model; B2C; e-handel; konkurrens; paketleverans; prisundersökning; SCP-modellen; valfrihet;

    Sammanfattning : Den svenska marknaden för paketleveranser är en marknad i ständig expansion. Med e-handelns tillväxt har antalet varor som skickas från företag till privatpersoner ökat explosionsartat de senaste åren, samtidigt som konsumenternas preferenser ändrats. LÄS MER

  3. 3. Kollaborativ modekonsumtion : Vilken inverkan har fast fashion på konsumentens inställning till kläduthyrning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Agnes Jernqvist; Linn Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Collaborative fashion consumption - What influence does fast fashion have on consumer attitudes towards fashion rental services? Keywords in English copy from the thesis *: Collaborative; Kollaborativ modekonsumtion; Fast fashion; Kläduthyrning; Modeuthyrning; Zillennials; Överkonsumtion; Konsumtionsbeteende;

    Sammanfattning : Idag konsumeras en betydligt större mängd kläder än för ett decennium sedan, samtidigt som de inte används i samma utsträckning. Detta beteendemönster i samband med fast fashion-industrins upptakt resulterar i överkonsumtion, vilket fått omfattande konsekvenser för miljön. LÄS MER

  4. 4. Startups inom skogsindustrin : Etableringsprocessen och dess utmaningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nils Risberg; Svante Sundberg; Emelie Åsbrink; [2023]
    Nyckelord :startups; skogsindustrin; etableringsprocess;

    Sammanfattning : Den svenska skogsindustrin har en betydande funktion när det kommer till att bevara den biologiska mångfalden, erbjuda arbetstillfällen och begränsa klimatpåverkan. För att se till att skogen räcker för sina uppgifter är satsningar på startup-företag en potentiell lösning. LÄS MER

  5. 5. M&A-transaktioner på fastighetsmarknaden - Varför sker de och vilka effekter ger de?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Ossian Larsson; Oskar Mosén; [2022]
    Nyckelord :Fusioner och förvärv; M A; företagsförvärv; fastighetsmarknaden; motiv; synergier; tillväxt; finansiering.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This study aims to research the motives for and value creation from M&A transactions in the Swedish Real Estate Market. All transactions in the period 2017-2021 were analyzed in detail. LÄS MER