Sökning: "etableringsmöjligheter för företag"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden etableringsmöjligheter för företag.

  1. 1. Innovation på de sju haven : En studie av SMF vilka etableras i komplexa globala nätverk genom specialiserade resurser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Staffan Bååt; Ludwig Wallin; [2013]
    Nyckelord :Innovation; RBV; resursbaserat synsätt; nätverksmarknad; MAN perspektiv; etablering nätverk; positionering nätverk; etableringshinder; resursbindningar nätverk; offshoremarknad; innovationskapacitet SMF; innovation nätverk; Innovativa SMF;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur små- och medelstora företag (SMF) genom resurser kan etableras och utvecklas inom globala affärsnätverk. Detta för att öka förståelsen teoretisk, samt att förklara den empiriska situation vilken uppsatsen bygger på. LÄS MER

  2. 2. Diversifieringsmöjligheter för ett mindre företag på en annan marknad - en strategisk fallstudie av vindkraftsbranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Andersson; Sofia Starkman; [2012]
    Nyckelord :Konkurrensfördelar; kärnkompetens; omvärldsanalys; SME:s; strategisk kapacitet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur ett mindre företag kan etablera sig och skapa konkurrensfördelar på en annan marknad. För att undersöka ovanstående frågeställning har uppsatsen tre delsyften: a. bygga upp en teoretisk referensram. b. LÄS MER

  3. 3. Utländska investeringar i Bosnien och Hercegovina : Hinder och möjligheter

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro universitet

    Författare :Adi Rupic; Tobias Ingjald; Mahir Hamushi; [2008]
    Nyckelord :Bosnien och Hercegovina; Bosnien; BiH; investeringar; direktinvesteringar; FDI; internationalisering; etableringsmöjligheter; etableringshinder; potentiell marknad;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar de möjligheter och problem som kan uppstå vid etablering av företag i Bosnien och Hercegovina. Syftet med uppsatsen är att genom en empirisk studie med intervjuer på fyra personer som etablerat sig på den bosniska marknaden presentera deras upplevelser kring etableringsprocessen och kring den bosniska mikro- och makromiljön, att genom en empirisk studie med intervjuer, seminarier samt vetenskapliga artiklar och rapporter beskriva vilka hinder och möjligheter som finns vid etablering på den bosniska marknaden och att genom en analys av det empiriska materialet utifrån den teoretiska referensramen skapa en ökad förståelse för den bosniska marknaden om vilka problem och möjligheter som finns. LÄS MER

  4. 4. Etableringsmöjligheter på den ryska livsmedelsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Irina Öberg; Ekaterina Smirnova; [2007]
    Nyckelord :Ryssland; utlandsetablering; detaljhandel; livsmedelsmarknad;

    Sammanfattning : Traditionellt isolerad från internationella marknader har Ryssland under de senaste femton åren genomgått stora förändringar, vilket ledde till landets ökade deltagande i världsekonomi och som resultat till större intresse från utländska aktörer. Detaljhandelsbranschen är en av de mest attraktiva sfärer för utländska investeringar och då inte minst när det gäller livsmedelsförsäljningen. LÄS MER